Ledning för hållbarhet i globala industriföretag
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE742
- Kod
- 1TE742
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
120 hp varav 30 hp inom industriell teknik eller hållbar utveckling. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur hållbarhet (ekonomisk, social, miljömässig) manifesteras och porträtteras i globala industriföretag,
- beskriva hur hållbarhetsarbete leds i globala industriföretag,
- beskriva hur kärntekniker i företaget relaterar till hållbarhet,
- i detalj beskriva ledning av hållbarhetsarbete i företag i en viss teknikintensiv industri under de senaste tio åren,
- diskutera och reflektera över hållbarhetsfrågor samt dess ledning i en rad teknikintensiva branscher,
- planera och genomföra ett projekt som syftar till att samla in, systematisera och analysera information om hur hållbarhet leds i globala industriföretag, med hjälp av årsredovisningar, hållbarhetsredovisningar och andra källor,
- tillämpa relevanta teorier från industriell teknik, samt hållbarhet och miljövetenskap för att analysera företag.
Innehåll
Introduktion till ledning av ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsfrågor i globala industriföretag. Ekonomisk hållbarhet, till exempel strategi, teknisk innovation, nuvarande och framtida ekonomiska utsikter, resursbas, och marknadsposition. Social hållbarhet, till exempel säkerhet, hälsa, samhällsengagemang, skattefrågor, och korruption. Miljömässig hållbarhet, till exempel global uppvärmning, föroreningar, lokal påverkan, biologisk mångfald, energianvändning, vattenanvändning och avfall. Studie av kärnteknologier i bolagen och dess relation till hållbarhet. Helhetsanalys av de tre dimensionerna av hållbarhet (ekonomisk, social och miljömässig).
Undervisning
Projekt. Lektioner.
Examination
Kontinuerliga skriftliga och muntliga uppgifter om de studerade företagen, samt en slutlig skriftlig rapport och muntlig presentation av en helhetsanalys av dessa företag.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.