Programmering med C/C++ 4 - datorspel i 2D
Kursplan, Grundnivå, 5SD814
- Kod
- 5SD814
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c eller Matematik D (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå och utveckla vanliga system som används i spelmotorer,
- beskriva hur spelmotorer använder och rekonstruerar externa resurser som bilder, ljud och text för internt bruk,
- producera och hantera såväl projekt som kodstruktur, samt
- kunna tillämpa strategier och mönster för minneshantering.
Innehåll
Kursen ser ingående på komponenter som vanligtvis används av spelmotorer som
hanterar rendering, fysik, kollision, inmatning, m.m. Inom kursen får studenterna utveckla
system vilket sedan används för att skapa prototyper, individuella mekaniker
och spel i 2D.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med
obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.