Professionell utveckling 4: Receptarien som främjare av god läkemedelsanvändning

3 hp

Kursplan, Grundnivå, 3AP104

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3AP104
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Farmaceutisk vetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 11 juni 2019
Ansvarig institution
Institutionen för farmaceutisk biovetenskap

Allmänt

Kursen ingår i receptarieprogrammet. Kurser i professionell utveckling löper genom hela utbildningen med syfte att stärka studentens professionella identitet och utveckling. Dessa kurser omfattar verklighetsbaserade frågeställningar, vetenskapliga metoder och arbetssätt, samt muntligt och skriftlig kommunikation relaterat till professionen. Kurserna kompletterar övrig färdighetsträning inom programmet och ges i nära anknytning till och parallellt med övriga kurser under terminen. Kurserna avser belysa vikten av integrerad kunskap för att lösa kvalificerade yrkesrelaterade frågeställningar. Genom dessa kurser ges studenten möjlighet att öka sin självkännedom, att träna sin förmåga att arbeta i team samt att reflektera över framtida yrkesroller, etik och professionellt förhållningsätt. Kurserna i professionell utveckling examineras terminsvis.

Behörighetskrav

Läkemedel i samhället, Analytisk kemi med läkemedelsinriktning, Fysiologi och Professionell utveckling 2: Receptarien som kommunikatör av farmaceutisk kunskap ska vara godkända. Även modulen laborationer från Farmakologi med läkemedelskemi II ska vara godkänd. Dessutom ska alla kurser på receptarieprogrammets termin 1-3 ha genomgåtts.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • fördela roller och arbeta i grupp på ett strukturerat sätt
  • i grupp argumentera och diskutera samt fatta beslut i ett enskilt patientfall med avseende på läkemedelshantering för att optimera läkemedelsanvändningen
  • redogöra för skillnad mellan olika typer av vetenskapliga originalartiklar
  • kritiskt värdera information från olika källor
  • konstruktivt ge och bemöta återkoppling på muntlig presentation
  • diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner
  • reflektera över bemötande och behandling ur ett människorättsperspektiv

Innehåll

Kursen har som syfte att stärka studentens professionella förhållningssätt genom kritisk värdering av olika typer av skriftliga källor, samarbete i beslutsföra grupper och förmåga att ge och besvara muntlig opponering. Under kursen ges tillfälle att tillämpa strukturerat samarbete i olika typer av grupper samt övning i att argumentera och diskutera med syfte att nå gemensamma beslut i läkemedelsrelaterade frågor. Under kursen används och jämförs olika typer av vetenskapliga publikationer. Särskild vikt läggs även på förmågan att konstruktivt och kritiskt opponera på skriftliga och muntliga presentationer samt att kunna bemöta opponering i en saklig och konstruktiv diskussion. Detta tränas vid gruppseminarier, PBL-arbete i grupp och individuella muntliga redovisningar. Under kursen diskuteras och exemplifieras aktuell forskning inom ämnena galenisk och fysikalisk kemi (motsvarande 0,5 hp), farmakognosi och läkemedlens ursprung (motsvarande 0,5 hp), farmakoterapi (motsvarande 1 hp) och farmakoepidemiologi och hälsoekonomi med statistik (motsvarande 1 hp), delvis i samband med respektive ordinarie kurs inom terminen. Kursen baseras på vetenskapliga originalartiklar på engelska, myndighetsrapporter, läkemedelsinformation och vissa andra källor.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarium, gruppövningar, interprofessionellt lärande (IPL) och PBL-möten.

Obligatoriska moment: Föreläsningar, seminarium, gruppövningar, PBL-möten, IPL och muntliga redovisningar.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänd i obligatoriska moment (2 hp) och godkänd muntlig redovisning inklusive opponering (1 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin