Masteruppsats i språkteknologi

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5LN709

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN709
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Språkteknologi A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 19 december 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges inom masterprogrammet i språkteknologi och som fristående kurs.

Behörighetskrav

30 hp språkteknologi på avancerad nivå, inklusive Avancerad programmering for språkteknologer och Språkteknologi: forskning och utveckling.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten minst kunna (med engelska eller svenska som

uppsatsspråk):

  • med självständig kreativitet och kritisk förmåga genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning inom språkteknologi (datorlingvistik), med visad förmåga att arbeta på ett vetenskapligt sätt och med utgångspunkt aktuell forskning;
  • självständigt ta ansvar för att planera och utföra detta arbete inom givna tidsramar;
  • skriftligen presentera resultatet av denna studie i en akademisk uppsats av professionell kvalitet som uppfyller de formella kraven för publicering i en given vetenskaplig tidskrift;
  • i uppsatsens bakgrundsavsnitt ge en översikt över forskningsläget i det problemområde arbetet avser;
  • försvara examensarbetet under ett seminarium med oppositionsförfarande och opponera på en jämbördig uppsats inom ämnesområdet, i båda fallen inför en publik av jämbördiga studenter.

Examination

Bedömningen av i vilken grad studenten har uppnått lärandemålen baseras på (1) en bedömning av alla relevanta aspekter av uppsatsen, som är den huvudsakliga "produkten" av kursprojektet, och (2) handledarens bedömning av hur studenten har arbetat med projektet och i vilken utsträckning uppsatsens text faktiskt avspeglar studentens personliga färdigheter. Vidare kommer bedömningen att ta hänsyn till studentens förmåga att (under seminarier) (3) försvara sin egen uppsats och (4) leda en kritisk diskussion av en annan uppsats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin