Nyanlända elevers lärande - mottagande, inkludering och skolframgång
Kursplan, Grundnivå, 9LF063
- Kod
- 9LF063
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 28 oktober 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs om nyanländas lärande med fokus på mottagande, inkludering och skolframgång.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att ur olika perspektiv och utifrån olika forskningsområden belysa och analysera mottagande och inkludering av nyanlända elever samt bidra till att studenterna utvecklar sin förmåga att hjälpa eleverna att nå skolans kunskapsmål.
Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:
- utveckla verktyg för en systematisk kartläggning och analys av elevens och verksamhetens förutsättningar för goda resultat
- redogöra för den utveckling av mottagande och undervisning av nyanlända som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- beskriva hur undervisningens utformning skapar förutsättningar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
- tillämpa kunskaper om hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt stärker elevens lärande
- redogöra för hur olika faktorer påverkar andraspråksinlärning
- visa ökad medvetenhet om betydelsen av lärarnas attityd och förhållningssätt i lärandemiljön
Innehåll
I denna kurs analyseras ett antal aspekter kring mottagandet av nyanlända elever, inkludering och skolframgång, såsom:
- Mottagande och organisation
- Styrdokument och praxis, juridiska aspekter
- Attityder och förhållningssätt
- Pedagogisk kartläggning
- Modersmål och flerspråkighet
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen
- Det mångkulturella klassrummet
- Språkanalys och bedömning
- Studiehandledning och stöd via modersmål
- Litteracitet och multimodalitet
- Internationell utblick
Undervisning
Kursen ges som en modifierad distanskurs med ett par campusförlagda träffar i Uppsala samt aktiviteter förlagda vid egen verksamhet. Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, skriftliga och muntliga uppgifter.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, genom skriftlig tentamen och muntlig individuell presentation. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.