Nyanlända elevers lärande - mottagande, inkludering och skolframgång

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF063

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
9LF063
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 oktober 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs om nyanländas lärande med fokus på mottagande, inkludering och skolframgång.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursen syftar till att ur olika perspektiv och utifrån olika forskningsområden belysa och analysera mottagande och inkludering av nyanlända elever samt bidra till att studenterna utvecklar sin förmåga att hjälpa eleverna att nå skolans kunskapsmål.

Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:

  • utveckla verktyg för en systematisk kartläggning och analys av elevens och verksamhetens förutsättningar för goda resultat
  • redogöra för den utveckling av mottagande och undervisning av nyanlända som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • beskriva hur undervisningens utformning skapar förutsättningar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
  • tillämpa kunskaper om hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt stärker elevens lärande
  • redogöra för hur olika faktorer påverkar andraspråksinlärning
  • visa ökad medvetenhet om betydelsen av lärarnas attityd och förhållningssätt i lärandemiljön

Innehåll

I denna kurs analyseras ett antal aspekter kring mottagandet av nyanlända elever, inkludering och skolframgång, såsom:

  • Mottagande och organisation
  • Styrdokument och praxis, juridiska aspekter
  • Attityder och förhållningssätt
  • Pedagogisk kartläggning
  • Modersmål och flerspråkighet
  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen
  • Det mångkulturella klassrummet
  • Språkanalys och bedömning
  • Studiehandledning och stöd via modersmål
  • Litteracitet och multimodalitet
  • Internationell utblick

Undervisning

Kursen ges som en modifierad distanskurs med ett par campusförlagda träffar i Uppsala samt aktiviteter förlagda vid egen verksamhet. Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, skriftliga och muntliga uppgifter.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, genom skriftlig tentamen och muntlig individuell presentation. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin