Nyanlända elevers lärande - mottagande, inkludering och skolframgång
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 9LF063
Huvudgrupp 1
- BRIS, Skolans roll för barn som flytt - platsen för inkludering, hälsa och lärande, BRIS, 2018Obligatorisk (52 sidor. Finns på webben)
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Obligatorisk
- Otterup, Tore; Kästen Ebeling, Gilda, En god fortsättning: nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Korp, Helena m.fl., Inkludering och likvärdighet för nyanlända elever i grundskolan - en fallstudie i två kommuner, Trollhättan: Högskolan Väst, 2019Obligatorisk (154 s.)
- Nilsson Folke, Jenny, Nyanländ i den svenska skolan: elevperspektiv på inkludering och skolövergångar, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2019]Obligatorisk
- Lahdenperä, Pirjo; Sundgren, Eva, Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet, Första upplagan, Stockholm, Liber, 2017Obligatorisk (Valda delar: Inledning plus kapitel 1–6, totalt 164 s.)
- Reath Warren, Anne; Uddling, Jenny, Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning på modersmål, Skolverket, 2019Obligatorisk (18 sidor. Finns på webben)
- Rosén, Jenny; Straszer, Boglárka; Wedin, Åsa, Studiehandledning på modersmål: Studiehandledares positionering och yrkesroll, Ingår i: Educare: vetenskapliga skrifter, nr. 3, 2019, s. 1–13Obligatorisk
- Lahdenperä, Pirjo; Sundgren, Eva, Skolans möte med nyanlända, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2016]Obligatorisk (Valda delar: kapitel 1–6, totalt 130 s.)
- Trondman, Mats, Skolframgång i det mångkulturella samhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016Obligatorisk (Valda delar: kapitel 1–2, 3,7, totalt 110 s.)
Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisning. Totalt cirka 1500 s.
* Obligatorisk