Franska i klassrummet: interkulturella perspektiv på den fransktalande världen

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF064

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
9LF064
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 februari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt till lärarstuderande med franska som inriktning.

Behörighetskrav

Lärarexamen och minst 30 hp franska.

Mål

Enligt Skolverkets kurs- och ämnesplaner för moderna språk innebär undervisning i ämnet att eleverna ska lära sig att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används". Delkursens övergripande mål är att studenten utvecklar sin kunskap om aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen samt sin förmåga att integrera ett interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg.

Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för och reflektera över teorier och metoder för integrering av ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen,
  • redogöra för innebörden av begreppen kultur och interkulturalitet i pedagogiska och didaktiska sammanhang,
  • beskriva och analysera nutida samhällsfrågor i olika delar av den fransktalande världen,
  • diskutera aktuella ämnen i olika delar av den franskspråkiga världen och i relation till franskundervisningen samt
  • i utveckling av ett självständigt didaktiskt projekt, använda multimodala arbetssätt för integrering av kultur och samhällsfrågor i undervisningen med ett interkulturellt perspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen och deras plats i undervisningen. I kursens första del ligger fokus på det interkulturella perspektivet som didaktiskt verktyg och metod. Studenterna ges möjlighet att fördjupa sig i kulturbegreppet och i de konkreta och praktiska konsekvenserna av ett interkulturellt perspektiv i franskundervisningen. Föreläsningar och seminarier samt läsning av vetenskapliga artiklar och annan didaktisk litteratur ingår. Andra delen av kursen inriktas på den franskspråkiga världens samhällsutveckling under de senaste åren. Ett urval aktuella ämnen inom teman som hållbar utveckling, kulturmöten, genus eller etnicitet behandlas i fördjupningsseminarier. Ett moment i kursen ger studenterna tillfälle att specialisera sig i ett geografiskt eller socio-kulturellt område. I slutet av kursen får studenterna tillämpa sina didaktiska och ämnesspecifika kunskaper genom att utveckla och presentera egna multimodala upplägg för undervisningen. Litteraturläsning i form av faktatexter, aktuella tidningsartiklar, vetenskapliga publikationer och historisk referenslitteratur ingår.

Undervisning

Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform (inspelade föreläsningar), dels genom distansseminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisnings- och examinationsspråk är franska.

Examination

Kursen examineras löpande genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier inför vilka noggranna förberedelser krävs. I examinationen ingår även ett självständigt didaktiskt utvecklingsprojekt där kultur- och samhällsfrågor i ett interkulturellt perspektiv är i fokus.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin