Matematik för lärare i åk 4-6, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 8LF018

Kod
8LF018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 mars 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Mål

Matematik I för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • föra didaktiska och matematiska resonemang, såväl muntligt som skriftligt
  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
  • självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
  • redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och lärande i matematik
  • redogöra för hur skolans läro- och kursplaner i matematik är konstruerade och sätta dessa i relation till undervisning och lärande i matematik
  • använda olika undervisningsmaterial och tekniker utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier
  • sammanfatta vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.

Matematik II för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 15 hp

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ samt resonera kring olika för- och nackdelar med olika lösningar
  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att värdera olika val beträffande undervisning och lärande i matematik
  • föra didaktiska och matematiska resonemang, såväl muntligt som skriftligt
  • redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och lärande i matematik
  • planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån matematiska begrepp, didaktiska perspektiv och skolans styrdokument
  • använda och värdera olika undervisningsmaterial, tekniker och estetiska uttrycksformer för att representera ett matematiskt innehåll
  • analysera och värdera matematikuppgifter utifrån teorier gällande problemlösning, matematisk begreppsförståelse och språkets betydelse för lärande i matematik
  • använda olika problemlösningsstrategier
  • analysera vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.

Matematik III för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden
  • beträffande undervisning och lärande i matematik
  • uppvisa fördjupade kunskaper i sannolikhetslära, statistik och kombinatorik som är av relevans för matematikundervisningen och
  • självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg, inklusive betygssättning
  • genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • jämföra och förklara grunderna för skillnader och likheter mellan olika läromedel i matematik i ett samtida och ett historiskt
  • perspektiv och genomföra en läromedelsanalys samt presentera och motivera dess slutsatser
  • tillämpa kvantitativa metoder på stora databaser med koppling till matematikdidaktik, dra slutsatser och kritiskt granska slutsatsernas
  • giltighet, samt självständigt skriva en vetenskaplig rapport baserad på analys av ett statistiskt material.

Innehåll

Matematik I för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Syftet med kursen är att introducera och diskutera matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier, samt att sätta detta i relation till lärandeperspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i matematik för lärare med inriktning mot årskurs 4-6.

Under kursen behandlas nedanstående områden:

  • Fördjupning av för matematikundervisningen relevanta kunskaper i matematik.
  • Grundläggande taluppfattning.
  • Tal och talområden gällande heltal, rationella tal och reella tal.
  • Positionssystemet samt olika sätt att representera olika tal.
  • Aritmetik innefattande de fyra räknesätten, räknelagar, räknestrategier, huvudräkning, procenträkning, potensräkning, räkning i olika
  • talbaser och aritmetikens fundamentalsats.
  • Olika arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i undervisning beträffande taluppfattning och aritmetik.
  • Grundskolans läroplaner och kursplaner i matematik.
  • Didaktiska teorier gällande matematisk begreppsutveckling och lärandet i matematik.
  • Introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde.
  • Matematiska influenser från olika kulturer.

Matematik II för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 15 hp

Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier och perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursens innehåll bygger vidare på kursen Matematik I för lärare med inriktning mot årskurs 4-6.

Under kursen behandlas nedanstående områden:

  • Lärande och undervisning för årskurs 4-6 avseende geometri, algebra och problemlösning.
  • Geometriska begrepp och satser som är centrala för grundskolan, däribland omkrets, area, volym, vinklar, skala, konstruktioner, likformighet, samt enkla bevis.
  • Algebra som är central för grundskolan, däribland uttryck, ekvationer, mönster, grafer och funktioner.
  • Problemlösning.
  • Datalogiskt tänkande.
  • Matematiska förmågor.
  • Matematikdidaktiska teorier.
  • Pedagogisk planering.
  • Presentationstekniker och visuell konkretion.
  • Matematikdidaktik som vetenskapsområde

Matematik III för lärare med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Syftet med kursen är att fördjupa kunskaper om matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Matematik I och Matematik II för lärare med inriktning mot årskurs 4-6.

Under kursen behandlas nedanstående områden:

  • Arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i matematikundervisning, särskilt i undervisning beträffande sannolikhetslära,
  • statistik och kombinatorik.
  • Barn och elever med särskild begåvning inom matematik.
  • Grundläggande begrepp och metoder inom sannolikhetsteori och statistik samt kombinatoriska problem.
  • Olika typer av bedömningsmaterial, inklusive nationella prov.
  • Betygssättning för matematikämnet.
  • Läromedelsanalys med avseende på matematiskt innehåll.
  • Skolmatematikens historia.
  • Stora databaser och kvantitativa metoder inom matematikdidaktik.
  • Matematiken i samhället.

Undervisning

Utbildningen är nätbaserad. Undervisningen består av föreläsningar och seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt.

Examination

Delkurserna examineras fortlöpande genom skriftliga examinationsuppgifter, muntliga redovisningar, aktivt deltagande i seminarier och nätbaserade gruppdiskussioner. I examinationerna ingår även redovisning av egenproducerat undervisningsmaterial. Examination av vissa delkurser omfattar även skriftliga nätbaserade tentamen eller hemtentamen.

Som betygsskala används U-VG. För väl godkänt på hela kursen krävs betyget väl godkänt på minst två delkurser.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin