Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV207

Kod
5SV207
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 juni 2020
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen ingår i tredje terminens ämnesstudier i svenska.

Kursansvarig institution är Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Svenska 1 och minst 22,5 hp från Svenska 2

Mål

​Syftet med kursen är att ge fördjupad ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk kunskap om svenska språkets variation och förändring över tid samt om berättande i olika medier med fokus på kultur riktad till barn och ungdom. Kursen syftar samtidigt till att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik och färdigheter i vetenskapligt skrivande och läsande.

ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR KURSEN

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redovisa fördjupad kunskap om svenska språkets särart och utveckling
  • redovisa fördjupad kunskap om berättande i olika medier med fokus på kultur riktad till barn och ungdom
  • redovisa fördjupad kunskap om svenskämnets didaktik samt om ämnesdidaktisk teori och metod för vetenskapligt skrivande och läsande.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • välja och tillämpa passande språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga metoder för analys av olika texter
  • genomföra en mindre, vetenskaplig undersökning med relevant ämnesdidaktisk teori och metod
  • planera undervisningssekvenser och genomföra kortare undervisningsmoment utifrån välgrundade didaktiska val samt värdera egna och andras planeringar utifrån ämnesdidaktisk teori
  • producera texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska och på akademisk nivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • värdera sina ämneskunskaper utifrån ett didaktiskt perspektiv samt kritiskt värdera undervisningsmetoder och deras konsekvenser för lärande
  • utifrån ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk forskning diskutera och värdera olika metoder och resultat.

MÅL FÖR RESPEKTIVE DELKURS

L5. Berättande i mångmediala miljöer, 7.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redovisa en utvecklad kunskap om olika former av fiktionsberättande med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • analysera hur berättelser kan gestaltas i olika medier
  • motivera didaktiska överväganden inför användningen av teater samt film och andra medier i svenskämnet.

N5. Svenska språket i tid och rum, 7.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för svenska språkets historiska utveckling
  • redogöra för svenskans särart ur ett språktypologiskt perspektiv
  • analysera texter från skilda språkhistoriska tidsperioder med hänsyn till språkförändringar och genretypiska drag
  • diskutera språkhistoria ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare, 7.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redovisa god kännedom om svenskämnets didaktik
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom skolämnet svenska
  • kritiskt analysera och bedöma undervisningsmetoder och lärande utifrån ämnesdidaktisk teori.

L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats, 7.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • genomföra en mindre undersökning med relevant ämnesdidaktisk teori och metod och presentera den i en god språklig och vetenskaplig form
  • kritiskt granska och bedöma andras forskningsrön.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

L5. Berättande i mångmediala miljöer 7.5 hp

N5. Svenska språket i tid och rum 7.5 hp

L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp

L7//N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5 hp

L5. Berättande i mångmediala miljöer 7.5 hp

​Delkursen behandlar dramatikens och filmens historia. Några klassiska och moderna dramer, samt film, avsnitt ur TV-serier och digitala uttrycksformer analyseras och diskuteras ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv.

N5. Svenska språket i tid och rum 7.5 hp

​Delkursen behandlar det svenska språkets ursprung, historiska utveckling och släktskapsförhållanden. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv liksom samspelet mellan språk och samhälle samt mellan inhemskt arv och utländskt inflytande.

L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp

Delkursen presenterar olika ämnesdidaktiska perspektiv på språk- och litteraturundervisning i svenskämnet. Delkursen behandlar undervisningsrelaterad ämnesteori, inklusive metodik, samt betyg och bedömning. Vidare ingår att utarbeta, redovisa, och utvärdera ett antal lektionsplaneringar och diskutera deras didaktiska konsekvenser.

L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5 hp

I delkursen tränas vetenskapligt skrivande och förhållningssätt genom att studenten planerar och genomför en mindre uppsats med tillämpning av ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material. Ett vetenskapligt arbetssätt tränas vidare genom granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom delkurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Delkursen L7/N7, den svenskämnesdidaktiska uppsatskursen, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Delkursen L7/N7, uppsatskursen, examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin