Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV207
Kurslitteratur
Litteraturlistan kan variera från termin till termin.
Delkurs L5. Berättande i mångmediala miljöer (7,5 hp)
- Braaten, Lars Thomas; Kulset, Stig; Solum, Ove, Inledning till filmstudier: historia, teori och analys, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk
- Olin-Scheller, Christina, Såpor istället för Strindberg?: litteraturundervisning i ett nytt medielandskap, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2008Obligatorisk
- Sjöberg, Birthe, Dramatikanalys: en introduktion, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk
Ytterligare obligatorisk kurslitteratur tillkommer och tillhandahålls på institutionen.
Dramer och filmer (Obligatoriskt)
Bergman, Ingmar, Smultronstället (1957)
Brecht, Bertolt, Mor Courage (1941)
Da Sica, Vittorio, Cykeltjuven (1948)
Eisenstein, Sergej, Pansarkryssaren Potemkin (1925)
Luhrman, Baz, Romeo and Juliet (1996)
Nolan, Christopher, Memento (2000)
Shakespeare, William, Romeo och Juliet (sv. övers. 2003)
Strindberg, August, Spöksonaten (1907)
Tjechov, Anton, Körsbärsträdgården (1904)
Referenslitteratur
- Blom, Margot m.fl., Film för lust och lärande., Stockholm, Statens skolverk, tra) (Finns som pdf på www.skolverket.se)
- Sahlin, Åke; Hansson, Roland, Stäng inte av!: film som verktyg för samtal., Stockholm, Våldsskildringsrådet, 2001 (Stockholm
- Westergren, Eva, I filmens fotspår: reflekterande samtal om film, 1. uppl., Stockholm, Bonnier utbildning, 2010
Delkurs N5. Svenska språket i tid och rum (7,5 hp)
Texter
Svenska språkets framväxt. Texter. Stencil. Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. Ett urval texter enligt anvisning.
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Pettersson, Gertrud, Svenska språket under sjuhundra år: en historia om svenskan och dess utforskande, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Svenskan i tusen år: glimtar ur svenska språkets utveckling, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 1996Obligatorisk
Kännedom om följande historiska och etymologiska ordböcker:
- Ernby, Birgitta, Norstedts etymologiska ordbok: [20.000 uppslagsord], 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2008
- Fornsvensk lexikalisk databas
- Hellquist, Elof, Svensk etymologisk ordbok, 3. uppl., Lund, Gleerup, 1948
- Ordbok över svenska språket, Lund, Gleerupska univ.-bokh. [distributör], 1893-
- Söderwall, Knut Fredrik, Ordbok öfver svenska medeltids-språket., Lund, 1884-1973
- Wessén, Elias; Svenska språknämnden, Våra ord: deras uttal och ursprung: kortfattad etymologisk ordbok., 2., utök. uppl. / 10. tr., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
Delkurs L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod
Texter kan läggas till eller bytas ut i samråd mellan kursansvarig lärare och de studerande. En del av nedanstående verk läses i urval.
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Bellander, Theres, "halloo babe...tack såå mkt för ditt mess!": om ungdomars skrivande inom olika kommunikativa verksamhetstyper, Ingår i: Ungdomskulturer - äger eller suger?: möjliga möten inom svenskämnet, Stockholm, Svensklärarföreningen :b Natur och kultur [distributör], 2008, s. 39–52Obligatorisk (S. 39–51.)
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Ingår i: Svenskämnet i går, i dag, i morgon: Svensklärarföreningen 100 år 1912-2012, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2012, s. 209–223Obligatorisk (S. 209–223.)
- Brink, Lars, Skönlitteraturens väg till klassrummet: om läsarkarriär, skolkanon och verklighetsanpassning, Ingår i: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 38–65Obligatorisk (S. 38–65.)
- Brodow, Bengt; Nilsson, Nils-Erik; Ullström, Sten-Olof, Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Läses enligt anvisningar. Rep. från L2 Barns och ungdoms läsning.) (L))
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
- Igland, Mari-Ann, Medan texten blir till, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 243–272Obligatorisk (S. 243–272.)
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 9–16Obligatorisk (S. 9–16.)
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 160–181.)
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 222–238.)
- Løkensgard Hoel, Torlaug, Ord på vandring: Elever i samtal om texter, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 273–294Obligatorisk (S. 273–294.)
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 143–155Obligatorisk (S. 143–155.)
- Penne, Sylvi, Hva trenger vi egentlig litteraturen til?: Politikk, didaktikk og hverdagsteorier i nordiske klasserom, Ingår i: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, s. 32–58Obligatorisk (S. 32–58.)
- Strömquist, Siw, Skrivprocessen - fortsatt aktuell?: Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige, Ingår i: Svenskans beskrivning: [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010, Umeå, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011, s. 31–50Obligatorisk (S. 31–50.)
- Ulfgard, Maria, Den polyparadigmatiska modersmålsläraren: Inte 'antingen eller' utan 'både och': Om den komplexa legitimeringen av modersmålsämnet, Ingår i: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, s. 122–145Obligatorisk (S. 122–145.)
- Ulfgard, Maria, Och så var det pojkarna..., Ingår i: Från Eden till Damavdelningen: studier om kvinnan i litteraturen: en vänbok till Christina Sjöblad, Lund, Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ., 2004, s. 301–312Obligatorisk (S. 301–312. (Rep. från L2 Barns och ungdoms läsning) (L))
- Ulfgard, Maria, Resor från skolbänken?: Om iscensättningen av litteraturläsning i grundskolans läroböcker i svenska, Ingår i: Resor i tid och rum: festskrift till Margareta Petersson, Göteborg, Makadam, 2013, s. 371–391Obligatorisk (S. 371–391. (L))
- Ullström, Sten-Olof, Frågor om litteratur: om uppgiftskulturen i gymnasieskolan, Ingår i: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 116–143Obligatorisk (S. 116–143.)
Läromedel i svenska kan lånas på Universitetsbiblioteket.
Nationella prov ställs till förfogande vid seminarierna.
Delkurs L7/N7. Uppsats
- Heggestad, Eva, Råd och riktlinjer för uppsatsskribenter vid litteraturvetenskapliga institutionen, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2005, Länk till textenObligatorisk (via: www.littvet.uu.se)
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 5., [utök. och uppdaterade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
Urvalet av litteratur kan varieras inom samtliga delkurser.
* Obligatorisk