Om lärande och undervisning i fysik

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1FA570

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1FA570
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 februari 2021
Ansvarig institution
Institutionen för fysik och astronomi

Behörighetskrav

120 hp varav 60 hp fysik, varav 15 hp inom fysikdidaktik.

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • förklara och diskutera modeller och teoretiska utgångspunkter inom fysikdidaktiken.
  • utforma, genomföra, utvärdera och vidareutveckla undervisningsmoment i fysik utifrån fysikdidaktisk forskning.
  • planera och genomföra en empirisk forskningsstudie om lärande och undervisning i fysik.
  • förklara, diskutera och relatera till fysikdidaktisk forskning som ett sätt att belysa lärande och undervisning i fysik muntligt och skriftligt.
  • söka, presentera och kritiskt diskutera ämnesdidaktisk litteratur i fysik.

Innehåll

Lärande och undervisning i fysik, utifrån resultat och fysikdidaktisk forskning.

Fysikens idéhistoriska utveckling, med tillämpning på lärande och undervisning i fysik.

Elev- och studentaktiv undervisning.

Olika teoretiska ansatser till elevers och studenters föreställningar av fysikens innehåll och kända utmaningar kring att lära sig fysik, samt deras tillämpning i fysikundervisningen.

Betydelsen av intresse, motivation, och metakognition för lärande

Epistemologiska perspektiv på lärande, i relation till naturvetenskapens tankesätt och metoder.

Fördjupning i fysikdidaktisk forskning inom valda områden av fysiken, till exempel: mekanik, termodynamik, vågor, optik, elektromagnetism, astronomi och/eller kvantmekanik.

Undervisning

Undervisningen ges i interaktiv seminarieform som bygger på utdelat inläsningsmaterial.

Examination

Fortlöpande skriftliga uppgifter under kursen (5 hp), skriftlig plan för ett empiriskt forskningsprojekt och skriftlig rapport över genomförande och resultat av projektet (5 hp) och utveckling och genomförande av en skriftlig lektionsplan över ett valt område inom fysik (5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin