Teoretiska traditioner inom forskningsfältet specialpedagogik
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE256
- Kod
- 4PE256
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 april 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla en fördjupad förståelse för och förmåga att kritiskt granska konsekvenser av olika teoretiska val i samband med forskning om specialpedagogik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika teoretiska traditioner av relevans för forskning om specialpedagogik.
- diskutera och kritiskt värdera vilka konsekvenser som olika teoretiska val för med sig för hur forskning om specialpedagogik planeras och genomförs.
- analysera och jämföra olika teoretiska traditioner med avseende på vilket kunskapsbidrag om specialpedagogik dessa genererar.
Innehåll
- Vetenskapliga kunskapstraditioner och paradigm av relevans för forskning inom det specialpedagogiska ämnesområdet.
- Vetenskapsteoretiska och metodologiska ansatser, särskilt med avseende på ontologi och epistemologi.
- Demokratiska och etiska aspekter inom forskningsfältet.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.