Programmering med C/C++ 4 - datorspel i 2D
Kursplan, Grundnivå, 5SD814
- Kod
- 5SD814
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp.
Behörighetskrav
Programmering med C/C++ 1: Introduktion, 5 hp, och Programmering med C/C++ 2: Algoritmer, datastrukturer och designmönster, 5 hp, och Programmering med C/C++ 3: Datorspel i 2D, 5 hp, och Linjär algebra, trigonometri och geometri, 7,5 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå och utveckla vanliga system som används i spelmotorer,
- beskriva hur spelmotorer använder och rekonstruerar externa resurser som bilder, ljud och text för internt bruk,
- producera och hantera såväl projekt som kodstruktur, samt
- kunna tillämpa strategier och mönster för minneshantering.
Innehåll
Kursen ser på komponenter som vanligtvis används av spelmotorer som hanterar rendering, kollision, inmatning, m.m. Inom kursen får studenterna utveckla spelmotorkomponenter som kommer användas i 2D-spel.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med
obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS. Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.