Masteruppsats i språkteknologi

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5LN709

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN709
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Språkteknologi A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 september 2021
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges inom masterprogrammet i språkteknologi och som fristående kurs.

Behörighetskrav

30 hp språkteknologi på avancerad nivå, inklusive Avancerad programmering for språkteknologer och Språkteknologi: forskning och utveckling.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten ha visat att han/hon kan genomföra en vetenskaplig studie inom språkteknologi och presentera den i form av en akademisk uppsats, d.v.s.

   1. självständigt ansvara för planering och genomförande av uppsatsprojektet

   2. definiera ett forskningsproblem inom språkteknologi och formulera tillhörande forskningsfrågor

   3. skriva en översikt över tidigare forskning i form av ett kapitel som ger nödvändig och relevant bakgrund till de andra delarna av studien

   4. välja, beskriva och motivera en uppsättning specifika metoder och material som ska användas för undersöka forskningsfrågorna och, i den mån det är relevant, diskutera de etiska frågor som aktualiseras av studien

   5. utvärdera metoderna och materialen med lämpliga tekniker

   6. presentera och analysera resultaten med en lämplig kombination av text, tabeller och figurer som på ett bra sätt stöder läsarens förståelse

   7. diskutera och framhäva de viktigaste slutsatserna som kan dras utifrån resultatet i relation till de specifika forskningsfrågorna och mer generellt i relation till forskningsområdet, inklusive kritiskt värdera slutsatsernas styrka

   8. författa vetenskaplig prosa med en välstrukturerad och sammanhängande argumentation, stringent och lämplig terminologi, och en för genren anpassad stil som respekterar relevanta konventioner

   9. försvara avhandlingen i ett offentligt seminarium och kritiskt diskutera en liknande uppsats (agera opponent) i ett annat seminarium, i båda fallen med en publik av kurskamrater.

Examination

Bedömningen av i vilken grad studenten har uppnått lärandemålen baseras på (1) en bedömning av alla relevanta aspekter av uppsatsen, som är den huvudsakliga "produkten" av kursprojektet, och (2) handledarens bedömning av hur studenten har arbetat med projektet och i vilken utsträckning uppsatsens text faktiskt avspeglar studentens personliga färdigheter. Vidare kommer bedömningen att ta hänsyn till studentens förmåga att (under seminarier) (3) försvara sin egen uppsats och (4) leda en kritisk diskussion av en annan uppsats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin