Kritiskt tänkande
Kursplan, Grundnivå, 5FP018
- Kod
- 5FP018
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Praktisk filosofi G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Syftet med kursen är att förbättra förmågan till kritisk granskning av argument och att öka förståelsen av vad det innebär att argumentera sakligt och stringent.
Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:
- konstruera, rekonstruera och värdera argument
- redogöra för grundläggande logiska och semantiska begrepp.
Innehåll
Detta är en kurs i argumentationsanalys. Vi övar upp förmågan att tolka, förtydliga och värdera resonemang. Studenten ska efter genomgången kurs kunna skilja bra argument från dåliga samt kunna ge en korrekt, uttömmande och precis motivering till varför ett argument är bra eller dåligt. De fyra steg som lärs ut är identifikation, rekonstruktion, värdering samt framställning av argument. Kursen introducerar centrala logiska och semantiska begrepp som sanning, rationell tro, objektivitet, relativitet, giltighet, induktiv slutledning, definitioner, flertydighet, vaghet samt nödvändiga och tillräckliga villkor. Studenten lär sig att skilja giltiga slutledningar från logiska felslut samt att identifiera och undvika en rad olika argumentationsmisstag. Förmågan att kritiskt granska och ta ställning till argument är en praktisk färdighet och därför utgörs en stor del av kursen obligatoriska seminarier med övningar. Denna färdighet kommer till stor användning, inte bara under den efterföljande filosofiutbildningen, utan även i många andra sammanhang.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen utgörs av en salstentamen, av författandet av en argumenterande text och av deltagande i obligatoriska seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009