Läkemedel i miljön
Kursplan, Avancerad nivå, 3FS011
- Kod
- 3FS011
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap A1N, Läkemedelsanvändning A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 21 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaci
Allmänt
Kursen kan ingå som valbar fördjupningskurs i apotekarprogrammet, receptarieprogrammet (FRE1Y) och masterprogrammet i läkemedelsanvändning.
Behörighetskrav
Apotekarprogrammet: Minst 150 hp inom programmet samt genomgått alla kurser på termin 1-7.
Receptarieprogrammet FRE1Y: Minst 120 hp inom programmet samt genomgått alla obligatoriska kurser på termin 1-5.
Masterprogrammet i läkemedelsanvändning och fristående kurs: Minst 150 hp inom farmaci eller medicin.
Kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara vad hållbarhet är och hur det relaterar till läkemedel och miljö i ett livscykelperspektiv
- definiera och tolka variabler och begrepp inom området läkemedel i miljön
- redogöra för läkemedelsutsläppskällor, spridningsvägar, fördelning i miljön, bioackumulering, ekotoxikologiska effekter samt olika metoder för rening och kassation
- utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv förklara dagens och kommande miljöutmaningar kring läkemedel i en lokal och global kontext
- redogöra för hur läkemedelsmarknaden regleras ur ett miljöperspektiv, regionalt, nationellt och internationellt samt hur miljöaspekter kan beaktas av olika aktörer såsom myndigheter, regioner, läkemedelsindustrin och apoteken
- förklara hur man på olika sätt vid förskrivning och användning av läkemedel också kan beakta miljöaspekter
- diskutera och kritiskt förhålla sig till möjliga lösningar på problematiken gällande läkemedels påverkan på miljön
- planera och genomföra ett individuellt arbete inom området läkemedel och miljö samt sammanställa och presentera fakta muntligt och skriftligt på god svenska eller engelska
Innehåll
Kursen belyser hur läkemedel, i alla delar av sin livscykel, påverkar miljön. Den kommer att behandla dagens och morgondagens miljöutmaningar globalt och lokalt från läkemedelsproduktion till läkemedelsanvändning, spridning i miljön, vattenrening och kassation. Kursen kommer att ta upp hur ekosystemen påverkas av att läkemedel släpps ut, sprids och bioackumuleras samt hur vi kan minska mängden läkemedel som hamnar i miljön. Under kursen diskuteras viktiga frågor såsom antibiotikaresistens och läkemedel som påverkar hormoner och beteende utifrån ett tvärvetenskapligt och tvärsektoriellt perspektiv. Vidare behandlas lagstiftning, olika myndigheters ansvar och hur läkemedelsmarknaden regleras av olika aktörer på olika nivåer samt hur detta relaterar till hållbarhet inklusive nationella och internationella miljömål som agenda 2030. Kursen kommer att belysa och kritiskt diskutera olika lösningar på problematiken gällande läkemedels påverkan på miljön. Studenterna får lära sig hur bl.a. behandlingsrekommendationer, reningstekniker och olika incitament
kan användas för att påverka förskrivning, användning och förekomst av miljöbelastande läkemedel.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, ett antal seminarier och en individuell uppgift i form av en fördjupad analys av en frågeställning inom området läkemedel i miljön. I kursen ingår även studiebesök för att se hur olika aktörer arbetar med läkemedels miljöfrågor.
Kursen ges på svenska, men vissa moment kan komma att ges på engelska.
Obligatoriska moment: Seminarier samt individuell uppgift inklusive redovisningar
Examination
Examinerande moment är en individuell uppgift och seminarier. Den individuella uppgiften redovisas både muntligt och skriftligt (2,5hp). Seminarierna examineras genom inlämningar av skriftliga rapporter samt muntlig redovisning av dessa apporter (5hp).
För godkänd kurs krävs godkänd muntlig och skriftlig redovisning av individuell uppgift (2,5 hp), samt muntlig och skriftlig redovisning av seminarierapporterna (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med 3FS006.