Funktionshinder - socialvetenskapliga perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC156
- Kod
- 2SC156
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 september 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng. Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7. Kursen kan även ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten fördjupar sina kunskaper om funktionhinder, funktionshinderpolitik och socialvetenskapliga teorier på funktionshinder, funktionsnedsättningar, funktionsförmåga och funktionsvariation. Viktiga teman är bland annat barriärer som hindrar personer med funktionsnedsättning att delta i samhällslivet, attityder och kulturella värderingar, socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionsnedsättning samt förutsättningarna för brukarinflytande och aktivt medborgarskap. Fördjupningen innebär att studenten ska:
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen
- kunna beskriva attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- redogöra för och problematisera personer med funktionsnedsättnings situation och levnadsvillkor samt konsekvenser av samhällsåtgärder för att möta deras behov
Färdighet och förmåga
- kunna analysera olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionsnedsättning, som t.ex. personlig assistans och andra LSS insatser;
- kunna analysera hur attityder och kulturella värderingar om funktionsförmåga inverkar på individernas livsvillkor;
- använda och bedöma aktuell forskning inom kunskapsområdet funktionshinder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring forskning om funktionshinder
- självständigt analysera relevanta teoretiska, och etiska aspekter på det praktiska sociala arbetet med personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
Kursen behandlar följande:
- centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig funktionshinderforskning
- olika teoretiska perspektiv på fysiska, intellektuella och psykiska funktionshinder
- attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- genus, ålder, sexualitet och föräldraskap
- möjligheter till brukarinflytande och ett aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning
- socialpolitiska insatser (inklusive insatser för ökad tillgänglighet) av relevans för personer med funktionsnedsättning.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är alltid obligatoriskt.
Övrig obligatorisk närvaro framgår av schemat. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en begränsad del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt i individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Den avslutande examinationen på kursen består av en uppsats. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan exempelvis vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.