Bibelhebreisk poesi
Kursplan, Grundnivå, 5HE315
- Kod
- 5HE315
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 september 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen tillhör biområdet Hebreiska.
Behörighetskrav
Hebreiska A och minst 22,5 hp från Hebreiska B.
Mål
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna
- analysera bibelhebreiska poetiska texter med avseende på morfologi och syntax
- översätta och filologiskt analysera poetiska texter av olika svårighetsgrad
- redogöra för stilistiska drag i poesin, och de formtyper som där förekommer
- diskutera de enskilda poetiska texternas uppkomst och historiska sammanhang
- presentera en självständig analys av språkliga och litterära drag i en poetisk text.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper i läsning av medelsvåra till avancerade texter i bibelhebreisk poesi, och till att fördjupa förståelsen för hur den hebreiska syntaxen och grammatiken fungerar i relation till poetiska texter. I kursen ingår också att få en överblick över de poetiska texter som förekommer i den hebreiska Bibeln, deras ursprung och deras litterära poetiska former och stildrag. I kursen läses utdrag ur några av de poetiska texterna ur Bibeln, i första hand ur Psaltaren, Höga Visan, Job och Klagovisorna.
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av textseminarier online.
Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har tre examinerande moment:
- Fortlöpande examination (betygsskala: U/G/VG)
- PM där studenten gör en språklig och litterär tolkning av en bibelhebreisk text (betygsskala U/G/VG)
- Skriftligt slutprov (betygsskala U/G/VG)För betyg G på kursen krävs G på samtliga moment. För betyg VG på kursen krävs VG på moment 2 och 3 och minst G på moment 1.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.