Forskning i kemi - teori och praktik I
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB046
- Kod
- 1KB046
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kemi A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - BMC
Behörighetskrav
120 hp inklusive 60 hp kemi. 10 hp genomgångna kurser i kemi på avancerad nivå. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- med begränsad handledning medverka i en väldefinierad undersökning som ger ämnes- eller metodikfördjupning inom kemi, med relevans till studentens tidigare eller pågående kurser på avancerad nivå,
- förklara processen kring författande och publicering av referentgranskade artiklar i vetenskapliga tidskrifter, inklusive frågor kring etik och vetenskaplig integritet, medförfattarskap och plagiat,
- både skriftligt och muntligt presentera sin vetenskapliga undersökning, inklusive kopplingar mellan vetenskapliga teorier från studentens tidigare eller pågående kurser på avancerad nivå och det praktiska genomförandet av forskningsarbete.
Innehåll
- Deltagande i seminarier och andra relevanta sammankomster för forskningsmiljön
- praktiskt genomförande av en undersökning som innebär en ämnes- och/eller metodikfördjupning utifrån studentens tidigare eller pågående kurser på avancerad nivå
- Medverkande i forskningsmiljöns dagliga verksamhet
- Etik och vetenskaplig integritet
- Process kring författning och publicering av vetenskapliga artiklar
- Muntlig och skriftlig kommunikationsträning
Undervisning
Praktik, aktivt deltagande i det dagliga vetenskapliga arbetet i en forskningsmiljö, handledning i grupp eller individuellt, seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i forskningsmiljöns dagliga verksamhets (inklusive seminarier och andra relevanta sammankomster) samt genomförandet av undersökningen examineras kontinuerligt. Godkänt seminarium med tillhörande uppgifter. Undersökningsarbetet redovisas både skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild
student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets
samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kan ej ingå i samma examen som 1KB044, 1KB057 eller 1KB058.