Metod i Förintelse- och folkmordsstudier
Kursplan, Avancerad nivå, 5HG018
- Kod
- 5HG018
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 19 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Allmänt
Hugo Valentin-centrum, Uppsala universitet, ansvarar för kursen.
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- värdera de på kursen behandlade metodernas relevans för att besvara olika forskningsfrågor
- redogöra för forskningsetikens grunder
- redogöra för den strukturerade komparationens logik
- diskutera källkritikens grunder och tillämpa källkritiska resonemang på primärkällor
- redogöra för fältarbetets grunder och förutsättningar, med särskild tonvikt på olika former av intervjuteknik och etiska aspekter
- utföra en grundläggande innehållsanalys med hjälp av mjukvara för kvalitativ dataanalys
- redogöra för skillnaden mellan deskriptiva och analytiska statistiska metoder, samt kunna tolka grundläggande regressionsmodeller
- tillämpa fördjupade färdigheter i valfri kvalitativ eller kvantitativ metod
Innehåll
Kursen syftar till att fördjupa studenternas kunskaper och färdigheter i de centrala metoder som används inom det tvärvetenskapliga forskningsfältet Förintelse- och folkmordsstudier. I kursen behandlas de kvalitativa som kvantitativa metoder som är vanligt förekommande inom det humanistiskt-samhällsvetenskapliga området och en viktig del i arbetet består i praktiska övningar. Studenten kommer även att få möjlighet till fördjupande kunskaper i valfri metod.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Studenternas examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.