Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE193

Kod
4PE193
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 juni 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-15 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan bara läsas inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng, och är där obligatorisk.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Innehåll

Kursen består av två delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande. 

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp 
  • redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
  • redogöra för olika perspektiv på kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • diskutera och ge exempel på förutsättningar och hinder för vuxnas studier och för vuxenutbildningens framväxt

Innehåll

  • pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande 
  • kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • Human resource development och lärande på arbetsplatsen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv på lärande och kunskap och hur de kan förstås i relation till varandra. Perspektiven ska kunna användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande samt beskriva lärprocesser med utgångspunkt i olika teorier
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap samt ge exempel på hur olika kunskapsformer kan ta sig i uttryck i arbetslivet
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll

  • perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • olika kunskapsformer
  • lärande i arbetslivet
  • värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin