Rymdens resurser
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV208
- Kod
- 1GV208
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N, Hållbar utveckling A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
120 hp inklusive 30 hp i naturvetenskap eller teknik eller hållbar utveckling. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och karaktärisera förekomster och distribution av de mest välkända naturresurserna inom solsystemet
- utvärdera potentialen hos olika metoder för att kartlägga naturresurser i rymden
- reflektera och kritiskt analysera runt teknik och nödvändig infrastruktur för kartläggning av rymdens resurser
- sammanfatta och diskutera ekonomiska, legala och miljömässiga utmaningar relaterat till exploatering och hantering av naturresurser i rymden
Innehåll
Översikt av rymdens resurser och kunskap runt tillgängliga naturresurser i solsystemet. Generell introduktion till naturresurser, hur de bildas och samhällets framtida behov. Tyngdpunkten kommer att läggas på värdefulla metallresurser som sällsynta jordartsmetaller, kobolt, platinagruppens metaller, etc. med betydelse och förväntat ökat behov i framtidens samhälle. Detaljerade översikter av utomjordiska resurser, fjärranalys av asteroider och himlakroppar för att avgöra deras sammansättning. Celest mekanik och rymdfysik tillämpad på exploatering. Översikt av teknik relaterad till transport, utvinning och processering av rymdens resurser. Diskussioner runt ekonomiska och tekniska möjligheter, sociopolitiska faktorer runt rymdinfrastruktur som kan användas för att utvinna rymdens resurser.
Undervisning
Föreläsningar, projektarbete, praktiska övningar, och seminarier. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.
Examination
Aktiv medverkan i övningar/seminarier (2 hp), individuellt projektarbete med muntlig presentation och opposition (3 hp)
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.