Kritiska metaller och mineral
Kursplan, Avancerad nivå, 1MP022
- Kod
- 1MP022
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
90 hp inom teknik/naturvetenskap (fysik, kemi, biologi, matematik, geovetenskap, datavetenskap, materialvetenskap). Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva historik och bakgrund till konceptet "kritiska metaller och mineral", och deras klassificering ur ett EU-perspektiv
- beskriva de viktigaste kritiska metallernas mineralogi, de viktigaste processerna som leder till bildandet av fyndigheter av kritiska metaller och mineral, och deras geologiska kontext
- utvärdera geologiska begränsningar för tillgången till kritiska metaller och mineral
- förklara efterfrågan och tillämpningar för dessa metaller och motivera deras eftersökande och brytning i Europa
Innehåll
Kursen ger en översikt av principerna bakom, samt urvalet och klassificeringen av kritiska metaller och mineral och deras användning, deras fördelning globalt, med extra användarfokus på EU. Konceptet "Peak metal", liksom tillgången på kritiska metaller och mineral diskuteras. De kritiska metallernas mineralogi och bildningsprocesserna bakom dagens och framtidens förekomster, och deras fördelning och klassifikation. Problematik kring substitution och återvinning diskuteras.
Ett självständigt projekt fokuserat på en eller flera typer av kritiska metall- och/eller mineralförekomster, deras karaktär och ursprung, och innefattar också en utvärdering av deras brytningspotential idag och i framtiden.
Undervisning
Föreläsningar, individuellt projektarbete, seminarier, samt övningar och litteraturstudier.
Examination
Skriftlig och muntlig presentation av projektarbete (2 hp), aktiv medverkan och återkoppling på seminarier (1 hp), samt en hemtenta (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.