Elektroniska och atomistiska simuleringsmetoder för material
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB566
- Kod
- 1KB566
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N, Kemi A1N, Materialvetenskap A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - Ångström
Behörighetskrav
120 hp varav 100 hp inom teknik/naturvetenskap, 20 hp matematik, 75 hp kemi och/eller fysik, samt något av följande: 1. Kvantmekanik och kemisk bindning samt någon av kurserna Fasta tillståndets fysik och Fasta tillståndets kemi 5 hp; 2. Genomgångna 30 hp materialvetenskap; 3. Genomgångna Introduktion till energilagring och Materialkemi för batterier. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- identifiera och förklara de viktigaste likheterna och skillnaderna mellan olika elektroniska samt atomistiska simuleringsmetoder,
- konstruera arbetsflöden för multiskalsimuleringar där elektroniska och atomistiska simuleringsmetoder länkas och kopplas samman,
- diskutera och bedöma tillämpligheten för de olika beräkningsmetoderna för att lösa materialrelaterade problem för ordnade och oordnade bulkmaterial, med och utan defekter,
- beskriva och tillämpa metoder för att beräkna elektroniska och mekaniska egenskaper hos material.
Innehåll
Elektroniska och atomistiska simuleringsmetoder (Hartree-Fock, täthetsfunktionalteori, semi-empiriska metoder, kraftfält och maskininlärda potentialer). Strukturell och elektronisk karaktärisering. Multiskalmodellering (elektroner → atomer → kontinuerliga modeller) för material.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, hemuppgift, datorlaboration.
Examination
Skriftlig tentamen vid kursens slut (3 hp), muntlig redovisning av hemuppgift (1 hp) samt skriftlig redovisning av laborationskurs (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.