3R för hållbarhetschefer - regleringar, regler och rapportering
Kursplan, Grundnivå, 1TG333
- Kod
- 1TG333
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 maj 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
30 hp inom valfritt huvudområde
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- utvärdera regler och bestämmelser relaterade till hållbarhetsrapportering för att välja dem som är lämpliga och tillämpliga för ett företag enligt dess rapporteringsgränser,
- skapa ett utkast till integrerad rapportstruktur enligt ett av de två huvudsakliga ramverken för integrerad rapportering (ESRS eller IFRS-ISSB) och relevanta riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI) 2022,
- förklara hur en integrerad rapport kommer att uppfylla kraven vid en tredjepartsrevision och rimliga garantikrav,
- beskriva Science Based Targets-initiativet (SBTi) Net-Zero Standard och diskutera hur den kan tillämpas på ett företags affärsmodell, värdekedja, strategi och mål.
Innehåll
Grundläggande klimatförutsättningar, tillämpning av den sjätte bedömningsrapporten från Förenta nationernas klimatpanel (IPCC AR6) på företag. Den europeiska gröna given och direktivet om företags hållbarhetsrapportering (CSRD). Hållbarhetsstrategi, ESG North Star, mål och nyckeltal. Global Reporting Initiative (GRI) standarder och innehållsstruktur. Integrerad rapportering och strukturer enligt ramverken för European Sustainability Reporting Standards (ESRS) och International Financial Reporting Standards från International Sustainability Standards Board (IFRS-ISSB). Revision av integrerad rapportering. Science Based Targets-initiativet (SBTi), Net Zero samt koldioxidredovisning, koldioxidbudgetering och koldioxidkompensation.
Undervisning
Föreläsningar och handledning av inlämningsuppgifter
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter med skriftlig kamratrespons.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.