3R för hållbarhetschefer - regleringar, regler och rapportering

4 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG333

Kod
1TG333
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G1F
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

30 hp inom valfritt huvudområde

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • utvärdera regler och bestämmelser relaterade till hållbarhetsrapportering för att välja dem som är lämpliga och tillämpliga för ett företag enligt dess rapporteringsgränser,
  • skapa ett utkast till integrerad rapportstruktur enligt ett av de två huvudsakliga ramverken för integrerad rapportering (ESRS eller IFRS-ISSB) och relevanta riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI) 2022,
  • förklara hur en integrerad rapport kommer att uppfylla kraven vid en tredjepartsrevision och rimliga garantikrav,
  • beskriva Science Based Targets-initiativet (SBTi) Net-Zero Standard och diskutera hur den kan tillämpas på ett företags affärsmodell, värdekedja, strategi och mål.

Innehåll

Grundläggande klimatförutsättningar, tillämpning av den sjätte bedömningsrapporten från Förenta nationernas klimatpanel (IPCC AR6) på företag. Den europeiska gröna given och direktivet om företags hållbarhetsrapportering (CSRD). Hållbarhetsstrategi, ESG North Star, mål och nyckeltal. Global Reporting Initiative (GRI) standarder och innehållsstruktur. Integrerad rapportering och strukturer enligt ramverken för European Sustainability Reporting Standards (ESRS) och International Financial Reporting Standards från International Sustainability Standards Board (IFRS-ISSB). Revision av integrerad rapportering. Science Based Targets-initiativet (SBTi), Net Zero samt koldioxidredovisning, koldioxidbudgetering och koldioxidkompensation.

Undervisning

Föreläsningar och handledning av inlämningsuppgifter

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter med skriftlig kamratrespons.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin