Kognitionsvetenskap för ämneslärare (uppdragsutbildning)
Kursplan, Avancerad nivå, 8PE103
- Kod
- 8PE103
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 juni 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Uppdragsutbildning på avancerad nivå för högstadie- och gymnasielärare i samhällsvetenskapliga ämnen, svenska och språkämnen, (på uppdrag av Skolverket).
Behörighetskrav
Lärarlegitimation
Mål
Kursens syfte är att ge kunskap om evidensinformerade undervisningsstrategier på kognitionsvetenskaplig grund samt hur dessa kan implementeras i ämnesundervisning för att stärka elevers kunskapsutveckling inom ämnesområdena samhällsvetenskap, svenska eller språk.
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:
- använda kognitionsvetenskapliga begrepp på konkreta problem i undervisningen i samhällsvetenskap, svenska eller språk
- integrera kognitionsvetenskapliga teorier i designen av effektiva undervisningsstrategier
- analysera, förklara och diskutera sambandet mellan ett effektivt ledarskap i klassrummet och elevernas kunskapsutveckling med hjälp av kognitionsvetenskapliga perspektiv
- implementera evidensbaserade undervisnings- och ledarskapsstrategier, för att baserat på kognitionsvetenskap, utforma och utveckla undervisning som främjar och förbättrar elevers ämneskunskaper och färdigheter
- analysera och diskutera vilka begränsningar som finns avseende generaliserbarheten av kognitiva principer och evidensbaserade undervisningspraktiker
Innehåll
Innehåll:
- Kognitionsvetenskapliga begrepp och principer, inklusive lagringsstyrka, hämtningsstyrka, kognitiv belastning, modalitetseffekter och transfer
- Undervisning och ledarskap på evidensinformerad och kognitionsvetenskaplig grund
- Undervisningsdesign utifrån kognitionsvetenskapliga principer, inklusive testbaserat lärande, utspridd övning, kognitivt lärlingsskap, återkoppling, önskvärda svårigheter
- Tillämpning av kursinnehållet, där kursdeltagaren använder sig av kognitionsvetenskapliga principer för att utforma och genomföra egen undervisning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande. Kursen genomförs på distans. Undervisningen sker på svenska. Kursen ges via lärplattformen Studium och videokonferensplattformen Zoom, vilket gör att tillgång till dator (inklusive kamera) med internetuppkoppling är ett krav.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.