Implementering av medicinsk teknik
Kursplan, Grundnivå, 3PE051
- Kod
- 3PE051
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 januari 2025
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
60 hp i för kursen relevanta ämnen, till exempel medicinsk teknik, informationsvetenskap, medicin och vårdvetenskap, eller 60 hp inom högskoleingenjörsprogrammet i medicinsk teknik.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förklara teorier från implementeringsforskning och modeller för socio-tekniska system,
- förklara hur teorier och modeller kan appliceras på implementering av medicinsk teknik,
- analysera vilka faktorer hos intervention (den medicinska tekniken), målgruppen (användare och andra intressenter), samt den inre och yttre kontexten som kan komma att påverka en framgångsrik implementering av medicinsk teknik,
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- formulera ett implementeringsprojekt som tar hänsyn till faktorer som kan påverka framgångsrik implementering av medicinsk teknik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att kritiskt värdera hur olika implementeringsstrategier kan tillämpas för att möta vårdens och patienternas behov
Innehåll
Kursen omfattar teorier från implementeringsforskning, socio-tekniska modeller och ramverk, samt praktisk planering av implementering.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier samt obligatoriska grupparbeten. Gästföreläsningar från specialister med erfarenhet från implementeringsforskning och praktisk implementering, samt fallstudier förankrar kursen i verkligheten.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp) samt skriftlig och muntlig redovisning av grupparbeten (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.