Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6

7,5 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE013

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Axelsson, Monica, Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv, Ingår i: Barn utvecklar sitt språk., Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 25Obligatorisk
  • Bellander, T, Digitalt språkbruk - vad är det? En analys av en artonårings språkliga val, Ingår i: Mötesplatser: texter för svenskämnet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 223–238Obligatorisk (15 s. Köpes i kompendium i receptionen)
  • Bergöö, Kerstin, Vilket svenskämne?: grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv, Malmö, Lärarutbildningen, 2005Obligatorisk (Kap. 2, s. 35–77. Finns att ladda ned från http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24732&postid=25347)
  • Bijvoet, E.; Fraurud, K., Svenska med något utländskt. Språkvård, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2006, LänkObligatorisk (s. 3, 4–10)
  • Helland, Per Arne, Kortfattet presentasjon av norsk språk, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2013Obligatorisk (ca 30 s. Texten erhålls i samband med kursstart)
  • Hyltenstam, Kenneth, Modersmål och svenska som andra språk, Ingår i: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet, [reviderad upplaga], Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Obligatorisk (26 s.)
  • Karker, A., Det danske sprog, Ingår i: Nordens språk, Oslo, Novus forl., 1997, s. 16Obligatorisk
  • Karker, A., Sprog og samfund i Norden, Ingår i: Nordens språk, Oslo, Novus forl., 1997, s. 11Obligatorisk
  • Kåreland, L., Sagan och berättelsen som meningsskapare, Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk (Ingår i M. Axelsson, K. Jönsson, C. Fast, L, Bring, L. Kåreland & K. Bergöö (red.), Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtal om texter i förskola och skola. S. 61–87. Köpes separat i receptionen.)
  • Liberg, Caroline, Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2010Obligatorisk (Ingår i Ken Delsmann (red) Att bygga broar - kulturella, språkliga och mediala möten. Sjunde nationella konferensen i Svenska med didaktiskt inriktning. Malmö 18–20 november 2009. S. 82–95. Finns att ladda ned från Studentportalen, Libergs mapp.)
  • Madsen, L., Nabosprongsdidaktik - eksemplificeret i forhold til lærerutdannelse og grundskole, Köpenhamn, Dansklærerforeningen, 2006Obligatorisk (Ingår i L. Madsen (red.), Nabosprogsdidaktik, Köpes i kompendium i receptionen.)
  • Nationella minoriteter och minoritetsspråk. En sammanfattning av regeringens minoritetspolitik, Integrations- och jämställdhetsdepartementet, 2007Obligatorisk (2 s. Laddas ned. Länk från www.sprakradet.se eller sök titeln direkt på t.ex. google.)
  • Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2012Obligatorisk
  • Thelander, M., Från dialekt till sociolekt, Stockholm, Norstedts, 2002Obligatorisk (Ingår i L. Moberg & M. Westman (Eds.), Svenska i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. S. 163–181. Köpes i kompendium i receptionen.)
  • Tingbjörn, G., Svenska som andra språk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (Ingår i K. Hyltenstam & I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Köpes i kompendium i receptionen.)

Webbresurser

Om dialekter

http://www.sofi.se/dialekter

http://swedia.ling.gu.se/

Om minoritetsspråk

www.sprakradet.se/minoritetssprak

Övrigt

- Aktuell läroplan och aktuella kursplaner för grundskolan

- Ca 500 s skönlitteratur som behandlar språk- och identitetsskapande och som är relevant för åldersgruppen.

- Ca 50 sidor artiklar

Totalt antal sidor 1374 (i det ingår 500 s skönlitteratur)

Referenslitteratur

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin