Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE013

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 8 februari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)

Mål

Syftet med kursen är introducera ämnena svenska och svenska som andraspråk och deras innehåll samt att presentera och diskutera centrala språkliga begrepp som kan användas för att beskriva såväl språkutveckling som språkets roll för identitetsskapande. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i svenska inom grundlärarprogrammet åk 4-6 .

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• Redogöra för svenskämnenas framväxt och ge exempel relationen mellan styrdokument och denna framväxt

• Beskriva och diskutera identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer i relation till barns- och ungas språkliga erfarenhetsvärldar

• Använda grundläggande grammatiska begrepp och diskutera dem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv

• Identifiera och beskriva olika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling

• Redogöra för de nationella minoritetsspråken, regionala skillnader i talad svenska och vissa språkliga drag i de nordiska språken

• Muntligt, skriftligt och med ett vetenskapligt förhållningssätt redogöra för, förklara och jämföra valda delar av kursinnehållet.

Innehåll

Under kursen behandlas följande områden

- svenskämnenas identitet och framväxt

- skolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena

- de nationella minoritetsspråken

- dialekter och grannspråk

- grammatiska begrepp från fonetik till pragmatik

- specifika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling

- samtalets betydelse för språkutvecklingen

- identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer

- barns och ungas språkliga erfarenhetsvärldar i vardag och skola

- egen skriftspråklig utveckling

- Forskningsmetoder för att studera olika aspekter av svenskämnena

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturbearbetningar.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin