Avancerad sensorisk analysteknik och produktutveckling
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 2HK036
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Oblligatorisk litteratur
- Ellekjaer, M R; Ilseng, M A; Naes, T, A case study of the use of experimental design and multivariate analysis in product improvement, Ingår i: Food quality and preference., vol. 7, nr. 1, 1996, s. 29–36 (Finns för kopiering på institutionen.)
- Gustafsson, Inga-Britt, Sensorik och marknadsföring, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Lawless, Harry T.; Heymann, Hildegarde., Sensory Evaluation of Food: Principles and Practices, New York, NY, Springer New York, 2010
- Fuller, Gordon W., New Food Product Development: From Concept to Marketplace., 3rd ed., Hoboken, CRC Press, 2011
- Varela Tomasco, Paula; Ares, Gaston, Novel techniques in sensory characterization and consumer profiling, Boca Raton, FL, CRC Press, [2014]
- Meilgaard, Morten C., Sensory evaluation techniques, 2016
Laborationsanvisningar med protokoll.
Andra aktuella vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.
Referenslitteratur
- Berg, Egel Weie, Sensorisk analyse: [bedømmelse av næringsmidler], 2. utg., Oslo, Universitetsforl., cop. 1997 (Tillhandahålls av institutionen.)
- Bryman, Alan, Samhällsvetenskapliga metoder, 2., [rev.] uppl., Malmö, Liber, 2011
- Nylander, Annica m.fl., Livsmedelsvetenskap, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Sensorikk: måling med menneskelige sanser, 3. utg., Oslo, Kopinor pensum, 2015