Lärande och utveckling, grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE182
Huvudgrupp 1
- Bouakaz, Laid & Taha, Rehan, Det är deras dröm inte min!: Om en tonårings kamp i en mångkulturell miljö, Ingår i: En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever, Andra upplagan, reviderad, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (17 s)
- Claesson, Silwa, Spår av teorier i praktiken: några skolexempel, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk (17 s)
- Didau, David; Rose, Nick, Klassrumspsykologi: från teori till praktik, Första utgåvan, 2018Obligatorisk (13 s)
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, Tredje upplagan, Stockholm, Liber, [2022]Obligatorisk (Kap. 1–4, kap.8 (107 s))
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, Fjärde utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (113 s)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 8:e reviderade upplagan, Umeå, Fundo förlag, 2022Obligatorisk (11 s.)
- Nordberg, Marie, Att vara cool på rätt sätt - cool som distinktion, interaktion och förkroppsligad praktik, Ingår i: Maskulinitet på schemat: pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk (21 s)
- Säljö, Roger, Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer, 2 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2022Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 300 s enligt lärares anvisning.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk