Är programmet rätt för dig?

Röster om utbildningen

Freja, student

Freja Wessman, student från Uppsala

Mitt mål med utbildningen är att få så mycket kunskap som möjligt inför min framtida roll som förskollärare samt att ha väldigt roligt på vägen dit.

Varför valde du den här utbildningen?
– Eftersom jag tycker att det är roligt att jobba med barn. Jag har tidigare arbetat som vikarie på förskola och har erfarenheter av att vara ledare på läger med mera. Jag kände helt enkelt att förskollärare skulle passa mig. Att välja Uppsala universitet var naturligt för mig eftersom jag kommer från Uppsala och har hört så mycket gott om Uppsala universitet.

Vad är det bästa med att plugga vid Uppsala universitet?
– Det är alla möjligheter som finns. Man kan engagera sig mycket vid sidan av studierna om man vill och studentlivet är väldigt rikt.

Vad är mest utmanande?
– I perioder kan det bli mycket intensivt plugg. Jag upplever dock att det bästa sättet att tackla det på är att planera sina studier samt att man kan ta sina klasskamrater till hjälp om man behöver. Att ha en ordentlig kalender och skapa studiegrupper är det bästa sättet att tackla intensiva studieperioder.

Berätta om studentlivet!
– Jag tycker att studentlivet är så anpassningsbart efter varje person. Man kan välja själv om man bara vill fokusera på sina studier och lämna studierna under sin fritid, eller om man vill engagera sig i olika grupper eller nationer på fritiden. Det är också så fantastiskt att vara omringad av lärare som är så duktiga på sina ämnen, man kan lära sig så mycket om de ämnen man själv är intresserad av från dem.

Vad är tre saker som du ska göra denna vecka?
– Jag ska bearbeta och lämna in mitt PM som är en vetenskaplig studie om förskollärares olika perspektiv på lek; det är den examinerande uppgiften för kursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Jag ska också skriva en komplettering från ett seminarium som jag missade när jag var sjuk som handlade om grundläggande vetenskapsteori. Slutligen ska jag förbereda inledningen av nästa kurs jag ska läsa som är Specialpedagogik.

Vad är ditt mål med utbildningen?
– Mitt mål med utbildningen är att få så mycket kunskap som möjligt inför min framtida roll som förskollärare samt att ha väldigt roligt på vägen dit.

Vad vill du ge för råd och tips till en person som funderar på att söka den här utbildningen?
– Mitt största råd och tips är för det första att göra det, du kommer inte att ångra dig. Sedan vill jag verkligen tipsa om att förbereda studierna med en kalender och lägga upp tider på dagen som du sätter dig ner och studerar. Detta är framförallt för att det inte ska bli stressigt och för att man ska få en överblick över vad som ska göras. När man börjar som ny student så kan det kännas överväldigande och svårt, men jag vill verkligen tipsa om att hålla ut och göra alla uppgifter i tid så kommer du att komma in i rytmen fort.

Två snabba frågor
Favoritplats i din studentstad?
– Stadsskogen.

Var finns den bästa studieplatsen?
– Blåsenhus bibliotek eller Segerstedthuset.

Hösten 2025

Mathias Forre, student.

Mathias Forre, student från Stockholm

Det finns så mycket att lära. Jag vill få mer kött på benen och kunna hitta på nya saker för att få barnens tid på förskolan att bli bättre. Förskolan ska vara en utbildning och inte en förvaringsplats, det är min drivkraft.

Efter många års arbete inom vård, förskola och skola var det dags. Med stöd från sambo, arbetsgivare och kollegor tog Mathias klivet. Idag läser han sin andra termin på förskollärarprogrammet vid Uppsala universitet Campus Gotland.

Att vara kille i förskolan sticker ut. I Sverige är nämligen bara 3 av 100 förskollärare män. Men för Mathias Forre, 37 år, är det inget hinder.

– Nej inte alls, det är inga konstigheter. När man har jobbat inom förskolan ett tag så har man lärt sig att så är det bara. Till skillnad mot grundskolan där det är lite fler killar.

Vi träffar honom en småsolig vinterdag i ett lunchrum på Campus Gotland. Mathias som precis klivit ut från förmiddagens seminarium är inte hungrig men glad. Passet var bra. Det blev diskussion.

– Ja, jag gillar diskussioner. Det är ett bra sätt att lära sig. På barnskötarutbildningen pratade vi ofta och mycket om våra erfarenheter. Min lärare Susanne där var väldigt duktig och berättade att det är så här ungefär man pluggar på universitet. Det inspirerade och sporrade mig. Jag tror det var därför jag ville läsa vidare.

Från Stockholm till Gotland
Vägen till att bli förskollärare kan se olika ut. För Mathias började resan för många år sedan som personlig assistent och boendestödjare i Stockholm. Kanske var det i alla fall där som intresset för omsorg tog fart. Planer fanns på att fortsätta inom vårdyrket och utbilda sig till sjuksköterska. Men istället halkade han in på ett vikariat på en förskola som blev fler och så småningom ledde det vidare till en längre anställning på en specialskola.

– Det var kul. Sen fick vi barn och tyckte att Gotland var lite lugnare så vi flyttade hit. Min sambo är härifrån. Det var ett ganska enkelt val, berättar Mathias som snart fick nya vikariat på ön.

Men kraven på behörighet ökade och till slut var det dags att läsa upp till barnskötare på Komvux. Här tändes gnistan att gå vidare.

– Ja det finns så mycket att lära. Jag vill få mer kött på benen och kunna hitta på nya saker för att få barnens tid på förskolan att bli bättre. Förskolan ska vara en utbildning och inte en förvaringsplats, det är min drivkraft.

Livet som student och förälder
Mathias kombinerar studier med föräldraskap, vilket inte är helt ovanligt på förskollärarprogrammet där medelåldern bland studenter är något högre än på andra lärarutbildningar.

– Man får prioritera. Plugg fram till fyra, sen är det familjen. Om barnen sover kan man sätta sig och läsa lite. Man får pussla helt enkelt.

Men både extraknäck på förskolor och innebandyklubbor har hamnat på hyllan. Plugg och familjeliv tar all tid. Nu vill han bli varm i kläderna och fokusera på studierna.

Omsorgen i fokus
Den långa erfarenheten av att ha arbetat i förskolan är en styrka när man pluggar tycker Mathias. En stark motivation i själva yrkesvalet ger trygghet och att kunna koppla teoretiska begrepp och se samband till det han upplevt i praktiken gör det roligt att läsa. Komvuxstudierna har också gjort det lättare hitta en bra studieteknik på högskolenivå. Och med sig från åren i vårdsektorn slingrar sig idén om omsorg som en röd tråd.

– Det är det första jag tänker på när jag ser barnen. De måste känna sig trygga och må bra. Det är ju grunden för att kunna lära sig saker. Nu vill jag försöka samla ihop mina olika erfarenheter och det jag lärt mig på de förskolor jag varit på och göra något bra av det.

Våren 2025

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin