Är programmet rätt för dig?

Möt en student på programmet
Namn: Linn Svensson
Från: Karlskrona
Började programmet: 2023, läser programmet på halvtid
Magisterprogrammet har varit ovärderligt för att höja min kunskapsnivå och därigenom kunna arbeta på högre nivå än tidigare.
Varför valde du den här utbildningen?
– Att arbeta med klinisk farmaci har för mig varit en dröm sedan jag påbörjade apotekarprogrammet, att via klinisk farmaci bidra till att främja en ändamålsenlig och säker läkemedelsanvändning. Jag såg magisterprogrammet som en möjlighet till att få en stabil grund att utgå ifrån i mitt fortsatta yrkesliv.
Vad gjorde du innan du påbörjade studierna?
– Efter apotekarexamen sommaren 2021 började jag jobba på ett öppenvårdsapotek. Det var lärorikt men jag upplevde inte att jag fick utrymme att använda och utveckla den farmaceutiska kompetensen i den utsträckningen jag önskade. Hösten 2022 började jag jobba för Region Blekinge med uppdraget att implementera och utveckla klinisk farmaci och avdelningsfarmaci i samtliga hälso- och sjukvårdens verksamheter. Det arbetet har pågått parallellt med studierna.
Vad är det bästa med att läsa programmet?
– Det absolut bästa är gemenskapen med kursare och kurs-/programansvariga, programmet är en otrolig möjlighet för att utöka sitt kontaktnät inom området. Det näst bästa är kvalitén och bredden på utbildningen. Utifrån mitt perspektiv ser jag det som svårt, om inte omöjligt, att på egen hand erhålla och utveckla den kunskap och de färdigheterna som magisterprogrammet i klinisk farmaci erbjuder.
Vad är mest utmanande?
– Det som varit mest utmanande för mig har varit att balansera studierna med jobb samt att hitta en prestation som är ”good enough”. Det som hjälpt mig med att hitta en balans har varit att strukturera och planera min tid väl. Att hitta en ”good enough” nivå har varit svårare att hantera, men likaså här har planering av min tid varit viktig och fundera på vad som är en rimlig prestation utifrån de förutsättningar som finns.
Vad är ditt mål med utbildningen?
– Mitt mål är att fördjupa och utveckla min farmaceutiska kompetens och förmågor för att på bästa sätt kunna bidra till ändamålsenlig och säker läkemedelsanvändning. Mitt mål är också att finna inspiration för hur klinisk farmaci kan utvecklas framöver både regionalt och nationellt, vår spetskompetens är viktig och den behöver nyttjas i fler sammanhang inom speciellt hälso- och sjukvården.
Vad vill du ge för råd och tips till en person som funderar på att söka den här utbildningen?
– Mitt första tips är, SÖK! Utöver det:
- Det är ett intensivt program, det behövs disciplin och engagemang.
- Lägg upp en tidsplan och börja i god tid! Eftersträva ”good enough” och använd din tid så effektivt som möjligt.
- Om du väljer att läsa på halvtid, reflektera över hur du kan skapa positiva synergieffekter genom att kombinera ditt arbete och dina studier.
Våren 2025
Kontakt
- För frågor angående ansökan, behörighet och andra generella frågor, kontakta studievägledare Christina Ceder:
- pharmmaster@uu.se
- 018-471 44 36
- Boka tid med en studievägledare.
- För frågor angående programmets innehåll, kontakta programsamordnare Maria Swartling:
- maria.swartling@uu.se
- 018-471 43 29