Icke-exkluderande design och utvärdering
Kursplan, Avancerad nivå, 1MD033
- Kod
- 1MD033
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1F, Människa-datorinteraktion A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp inom teknik/naturvetenskap/systemvetenskap. 15 hp på avancerad nivå i huvudområdet människa-datorinteraktion. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Syftet med denna kurs är att ge praktiskt tillämpbar kunskap om hur man utformar och utvärderar teknologi (framförallt informationsteknologi) sett ur ett perspektiv med funktionsnedsättning som grund.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för principerna som ligger till grund för inkluderande design, universell design och tillgänglighet
- redogöra för de viktigaste begreppen inom handikappforskningsområdet, och de distinktioner dessa innehåller
- analysera en tillämpning ur ett funktionshindersperspektiv och kunna tillämpa de verktyg som tillhandahålls under kursens gång
- utvärdera datorsystem samt fysiska system och artefakter ur ett kombinerat användbarhets- och tillgänglighetsperspektiv.
- inom givna tidsramar avgränsa, planera och genomföra ett projektarbete inom området tillgänglighet genom att analysera en öppen, relevant problemställning, formulera delproblem, samt hitta och välja lösningar till dessa,
- identifiera behov av fördjupad kunskap inom området och självständigt söka, värdera och använda vetenskaplig och teknisk information för att uppnå projektmålen,
- demonstrera en fungerande lösning på ett relevant tillgänglighetsproblem,
- redovisa förutsättningar, argumentera för vald lösningsmetod, diskutera arbetets relevans och hur det förhåller sig till annat arbete inom området samt presentera resultat, muntligt och skriftligt på engelska.
Innehåll
Grundläggande fakta om funktionsnedsättningar och funktionshinder. Olika typer av funktionsnedsättningar respektive funktionshinder. Standardisering. Tillgänglighet kontra universell respektive inkluderande design. Tillgänglighet på webben. Funktionshinder i ett socialt perspektiv, självbilder. Teknik som stöd för självbild. Inkluderande gränssnittsutformning. Verktyg för analys av tillgänglighet i gränssnitt. Designmönster för tillgänglighet. Användbarhet och tillgänglighet i datorsystem.
Undervisning
Föreläsningar, litteraturseminarier, projektarbete och individuella inlämningsuppgifter.
Examination
Skriftlig och muntlig gruppredovisning av projekt (10 hp).
Individuella inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i litteraturseminarier (5 hp).
Individuell muntlig examination för högre betyg.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Studenterna planerar och genomför ett arbete, individuellt eller i grupper om högst tre studenter.
Övergångsbestämmelser
Denna kurs ersätter 1MD027 Universell Design och utvärdering