Introduktion till elektroteknik
Kursplan, Grundnivå, 1TE705
- Kod
- 1TE705
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c/Matematik D
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- konstruera, bygga och testa ett enkelt tekniskt system baserat på elektroteknik
- skriva en enkel teknisk rapport
- planera och genomföra en muntlig redovisning
- beskriva verksamheten och elektroingenjörers arbetsuppgifter vid ett större företag inom elektroteknisk industri,
- utföra första hjälpen, inklusive hjärt- lungräddning,
- använda de dator och bibliotekssystem som används inom programmet samt kunna tillämpa de regler som gäller för att använda universitetets IT-system
- redogöra för relevant facklitteratur
- resonera kring etiska frågeställningar som rör yrkesrollen
Innehåll
Översikt över programmets mål och innehåll. Exempel från elektroingenjörers arbetsmarknad. Information om den framtida yrkesrollen som elektroingenjör.
Elsäkerhet. Hjärt- och lungräddning. Universitetets datorsystem och nätverk samt etiska regler för användning av dessa.
Lika villkor avseende samtliga diskrimineringsgrunder.
Undervisning
Föreläsningar, praktiska övningar och datorövningar
Examination
Muntliga och skriftliga redovisningar av övningar och uppgifter, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment (4 hp). Datorintroduktion (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TE665, Elektroteknikens grunder I: Komponenter och kretsar eller 1TE644, Elektroteknikens grunder I.