Hälsopsykologi och beteendemedicin I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP123

Kod
2PP123
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 december 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall Psykologprogrammets kurser 1-21 vara fullgjorda.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Översiktligt redogöra för området folkhälsovetenskap
  • Redogöra för huvuddragen i policy och strategier i arbetet med folkhälsofrågor nationellt och internationellt
  • Förstå och förklara viktiga folkhälsobegrepp och folkhälsans bestämningsfaktorer
  • Redogöra för olika teorier om stress
  • Ge exempel på och analysera olika miljöstressorer, stressresponsen och psykologiska manifestationer av akut och kronisk stress
  • Diskutera betydelsen av sociala och kulturella processer, samt social ekologi, för individens stressreaktioner och möjligheter till återhämtning
  • Redogöra för ett beteendemedicinskt synsätt och dess behandlingsprinciper vid stora folkhälsoproblem som exempelvis hjärt/kärlsjukdom, cancer, övervikt, substansberoende och kronisk smärta
  • Förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter om våldsutsatthet i en rollspelssituation.

Innehåll

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper på området hälsopsykologi och beteendemedicin. I kursen ingår ett moment om folkhälsa som inkluderar folkhälsoinsatser på olika nivåer, t ex individuell, nationell och internationell nivå. Vidare presenteras en helhetssyn på människans hälsa relaterat till såväl individuella förutsättningar som till omgivande miljö. Kursens innehåll utgörs av tre delar, ett folkhälso-, ett stress- och ett beteendemedicinskt perspektiv.

I kursens första del presenteras de idag mest uppmärksammade folkhälsoproblemen. Biologiska och sociala bestämningsfaktorer, liksom miljöns betydelse för hälsa och sjukdom behandlas med fokus på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder. Ett ytterligare moment är att studenterna introduceras för samtal kring våld i nära relationer.

I del två identifieras och analyseras stressresponsens komplexitet, aktualiseras olika former av miljöstressorer samt identifieras psykologiska manifestationer av stress. Här beskrivs och diskuteras också olika copingstrategier, liksom begreppen återhämtning och rehabilitering.

I den tredje delen ges en orientering och redovisning av beteendemedicinska perspektiv på hälsa, såväl som mer specifika beteendemedicinska analyser och behandlingsprinciper för problem som exempelvis hjärt/kärlsjukdom, cancer, övervikt, substansberoende och kronisk smärta.

Undervisning

Undervisning ges i form av lektioner, seminarier och övningar.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker vid skriftlig tentamen, en fördjupningsuppgift som görs i grupp, examinerande seminarier, samt aktivt deltagande och reflektion under samtalsövning. Vid examinationer används betygsgraderna godkänd och underkänd. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro. Skriftlig examination ges på svenska.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin