Specialpedagogik med inriktning mot förskola
5 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE074
- Kod
- 4PE074
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1, VFU 2, VFU 3 och Språk och kommunikation
Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för en problematiserande syn på normalitet i ett historiskt och framåtsyftande perspektiv
- redogöra för olika perspektiv på specialpedagogik samt analysera deras implikationer för lärande och utveckling hos barn i behov av särskilt stöd i förskolan
- identifiera och analysera sådan processer i förskolans miljöer, som för det enskilda barnet ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling samt motverka marginalisering/uteslutning
- ur didaktisk synvinkel beskriva främjande, förebyggande och åtgärdande interventioner i lek-, språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling för barn i behov av särskilt stöd
- problematisera diagnostisering för barn i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv samt identifiera och beskriva diagnosers didaktiska potentialer.
Innehåll
- Historiska perspektiv på synen på undervisning av elever i behov av särskilt stöd.
- Teorier om normalitet samt normaliserings- och marginaliseringsprocesser.
- Olika perspektiv på specialpedagogik.
- Identifikation, kartläggning och analys av hinder och möjligheter för delaktighet, lärande och utveckling för barn i behov av särskilt stöd i förskolan.
- Problematisering och reflektion över diagnoser för barn i behov av särskilt stöd.
- Handlingsplaner och specialpedagogisk intervention i förskoleverksamhet.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftlig.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.