Språkteknologi: forskning och utveckling
Kursplan, Avancerad nivå, 5LN714
- Kod
- 5LN714
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Språkteknologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 september 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
30 hp språkteknologi på avancerad nivå, inklusive kurserna Språkteknologi och Maskininlärning inom språkteknologi (eller motsvarande)
Mål
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna, i relation till ett vetenskapligt upplagt språkteknologiskt forskningsprojekt,
- förklara det vetenskapliga arbetets och forskningsmetodologins grundprinciper allmänt och i relation till aktuellt projekt,
- göra en översikt över tidigare forskning och state-of-the-art inom det område som projektet behandlar, och identifiera de frågeställningar som forskarsamhället i relation till detta ser som mest angelägna att behandla vidare,
- visa förmåga att på ett kritiskt, självständigt och kreativt sätt identifiera och formulera frågeställningar,
- planera och genomföra deluppgifter i forskningsarbetet utifrån sunda metodologiska principer och inom givna tidsramar,
- utvärdera resultat och delresultat med gängse valideringsmetoder,
- både för forskare och allmänhet muntligt och skriftligt presentera projektets syfte och resultat på ett professionellt sätt och med hänsyn till målgruppen.
Innehåll
Kursen ger en översikt över språkteknologisk forskning och utveckling, som sedan appliceras i form av ett individuellt språkteknologiskt projekt.
Undervisning
Aktivt deltagande i seminarier och forskningsuppgifter orienterade mot ett forskningsprojekt i samarbete med projektets andra deltagare.
Examination
Kursen examineras genom en serie skriftliga inlämningsuppgifter och seminariepresentationer. Läraren kan som del av examinationen kräva obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid seminarier. Formerna för examination meddelas skriftligen av kursansvarig vid kursens start.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.