Logopedens yrkesroll II. Rösten. Terapeutiskt förhållningssätt
Kursplan, Grundnivå, 3LG111
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG111
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 22 maj 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 2 krävs 22,5 godkända hp från programkurser från tidigare termin. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter kursen skall studenten
- kunna tillämpa den grundläggande röst- och taltekniken på den egna rösten.
- kunna förklara sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst samt självständigt utföra övningar för att träna andning, avspänning, hållning och röst.
- kunna reflektera kring grundläggande principer för ett etiskt och terapeutiskt förhållningssätt samt kombinera dessa till möjliga lösningar i vårdsituationer.
- kunna samverka i grupp och muntligt redovisa gruppens arbete.
Innehåll
Detta är den andra av kurserna Logopedens yrkesroll. Den genomgående strimman för dessa kurser omfattar muntlig och skriftlig framställning, vilket inkluderar röst- och talteknik, samt professionellt förhållningssätt.
Kursen bygger på tidigare undervisning om röstens anatomi och röstbildning. I kursen undervisas studenterna om grunderna för röstproduktion, röststörningar och röstbehandling samt rösten som kommunikationsmedel. Studenterna får i gruppövningar lära sig sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst och får vidare lära sig tekniker för att träna detta. Studenterna får tillsammans med en verksam logoped fem enskilda behandlingstillfällen som syftar till att studenten skall lära sig behärska sin egen röstfunktion och få en optimal röst- och talteknik för att sedan kunna utnyttja den i behandling av patienter med röstrubbningar men även andra patientgrupper. Momentet är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig de verksamhetsförlagda kurserna och kursen Funktionella och organiska röstrubbningar hos vuxna och barn, termin 5 (se kursplan för denna kurs).
I samtal, diskussioner och övningar får studenten reflektera över situationen som patient, närstående och rollen som logoped. Studenterna får praktiskt tillämpa grunderna för ett terapeutiskt förhållningssätt och resonera kring konsekvenserna av detsamma. Momentet är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig de verksamhetsförlagda kurserna samt kursen Logopedens yrkesroll III, termin 6 (se kursplan för denna kurs).
I kursen ingår även undervisning i för att studenten ska kunna tillämpa kunskaper om grundläggande statistik som är relevant vid användning av logopediska testmaterial inför de verksamhetsförlagda kurserna.
Barnobservation termin 2. I kursen ingår observation av ett barn i 1-årsåldern.
Godkänd kurs krävs för behörighet till kurserna Funktionella och organiska röstrubbningar hos vuxna och barn och Logopedens yrkesroll III.
I kursen ingår även undervisning i grundläggande statistik.
Studenten ges inledande undervisning om olika aspekter vid muntlig och skriftlig framställning.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner, gruppövningar och enskild övning med verksam logoped.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga och skriftliga. För godkänd kurs krävs både aktivt deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter ges vid kursstart.
Godkänd kurs
Som betyg på kursen används Godkänd (G) eller Underkänd (U). För godkänd kurs krävs aktivt deltagande samt godkända muntliga och skriftliga redovisningar.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007