Språktypologi
Kursplan, Grundnivå, 5LN243
- Kod
- 5LN243
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B, C eller D. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga sektionsnämnden 2007-02-15.
Behörighetskrav
15 hp lingvistik inklusive Världens språk.
Mål
Kursen är en introduktion till begrepp och metoder i språktypologin. Den syftar till att ge kunskap om variationsvidden i mänskliga språks struktur och att belysa det svenska språket ur
typologisk synvinkel.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- beskriva språktypologi som ett lingvistiskt delområde, dess grundantaganden, metodologi och undersökningsobjekt, samt dess relation till områdena areallingvistik och historisk lingvistik
- redogöra för skillnaderna mellan och ändamålen med följande tre sätt att lingvistiskt klassificera språk: genetisk klassificering, typologisk klassificering och areal klassificering
- redogöra för olika typer av av språktypologiska klassifikationssystem, inklusive morfologisk typologi och ordföljdstypologi
- beskriva och problematisera begreppet språklig universalie, samt redogöra för klassifikationen av universalier i absoluta, implikationella och statistiska universalier
- kritiskt reflektera över begreppet markering i klassisk och modern bemärkelse och dess användning i språktypologi
- redogöra för begreppen grammatisk hierarki och prototyp och deras användning i språktypologisk argumentation
- resonera kring vanligt förekommande typologiska mönster, inklusive implikationella och hierarkiska mönster samt samförekomst av grammatiska hierarkier
- översiktligt redogöra för "språkens demografi" i världen samt skillnaden mellan språkmångfald ("många språk") och språkfamiljsmångfald ("många språkfamiljer")
- redogöra för äldre och nyare ansatser att förklara språkförändringar, inklusive skillnaden mellan språkexterna och språkinterna påverkande faktorer i språkförändring
- redogöra för begreppet (språkligt) lån utifrån följande utgångspunkter: vad är ett (språkligt) lån? vad kan lånas? varför lånar språk?
Innehåll
Principer för typologisk klassifikation av språks fonologi, morfologi, syntax och semantik. Svenskans struktur i jämförelse med andra språk.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har tre examinerande moment:
1. närvaro vid gruppövningstillfällen;
2. hemuppgift;
3. skriftlig tentamen
Föreskrifter om hemuppgiften föreligger vid kurstillfällets början. För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs VG på salsskrivningen samt G på övriga moment.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.