Spelprogrammering 1 - datorspel i 2D
Kursplan, Grundnivå, 5SD804
- Kod
- 5SD804
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 februari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
Programmering C/C++ 1 - introduktion 5 hp (5SD802)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå datorspels uppbyggnad,
- förklara de större beståndsdelarna i en spelmotor,
- använda externa bibliotek för grafik, ljud och inmatning via olika gränssnitt,
- förstå grundläggande algoritmer för kollision, samt
- analysera behov utifrån speldesigndokument och planera agila utvecklingsprocesser.
Innehåll
Kursen innehåller grunderna för att skapa datorspel i 2D (game loop och game objects). Detta inkluderar byggandet av återanvändbara spelmotorkomponenter för:
- hantering av spelobjekt,
- inläsning av resurser som kan återanvändas - bilder och ljud,
- inmatning via olika gränssnitt - mus, tangentbord, handkontroll, pekskärm eller sensorer,
- algoritmer för att finna kollision och lösa kollisionsreaktion i en 2D rymd samt
- minneshantering.
Kursen behandlar användningen av externa bibliotek för alla större komponenter som inmatning, grafik och ljud, samt användningen av speldesigndokument för att kommunicera och formalisera tekniska kravdokument och planera agila utvecklingsprocesser.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom en skriftlig projektrapport och muntlig presentation av projekt.
BETYG
Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
PLAGIAT OCH FUSK
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.