Speldesign 1 - introduktion
Kursplan, Grundnivå, 5SD065
- Kod
- 5SD065
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 februari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram I speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram I speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram I speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram I speldesign, 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redovisa en övergripande praktisk och teoretisk förståelse för narrativa strukturer i spel och för spelmekanik, spelare och spelartyper,
- kunna redovisa grundläggande kännedom om relationen mellan affärsmodeller och speldesign,
- kunna beskriva och tillämpa metoder för att varsebli och värdera kopplingen mellan spelmekanismer och spelupplevelse i enklare spelsystem,
- kunna identifiera och tillämpa enklare metoder för produktion av designdokumentation,
- kunna kommunicera och visualisera grundläggande former av speldesign,
- kunna uttrycka sig i tal och i skrift på i huvudsak korrekt engelska, i såväl kontextorienterade som akademiska sammanhang,
- ha utvecklat sin förmåga att kritiskt analysera språk och komposition av text, såväl egen som andras, samt språkets och kompositionens roll, samt
- kunna redogöra för och tillämpa metodik för att framställa akademiska texter.
Innehåll
Kursen börjar med att definiera vad spel är, både ur ett forskningsperspektiv och som kulturuttryck, för att därefter fortsätta med en tillämpning av grundläggande verktyg för systemanalys i syfte att kunna bryta ned och analysera spel som system. Denna metod används sedermera även för att bryta ned narrativa strukturer och karaktärsdesign.
Genom workshops samt ett grupparbete som redovisas muntligt och skriftligt får studenten tillämpa metoder för analys och framställning av speldesign, dokumentation, projektplan och spelsystem.
Övergripande designprinciper, såsom ”form följer funktion", och tillämpning av uttrycksformer inom artistisk design introduceras. I kursen introduceras det abstrakta designverktyget MDA som används för att kunna analysera och korrelera kopplingen mellan mekanismer och spelupplevelse. Studenten får vidare ta del av vanligt förekommande affärsmodeller inom spelutveckling och får också en inblick i hur dessa påverkar speldesignen.
Slutligen sker en genomgång av olika former av dokumentation inom spelutveckling: från konceptdokument via pitchdokument och designdokument till post mortem.
Teorin i kursen tillämpas i ett avslutande projektarbete som resulterar i ett konceptdokument, vilket presenteras muntligt och reflekteras över i skrift.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar, bl.a. i samband med seminarier, och genom en avslutande reflekterande promemoria. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på den avslutande promemorian.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning under en begränsad tid. OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1