Ingmar Bergman - författare, dramatiker, regissör
Kursplan, Avancerad nivå, 5LV450
- Kod
- 5LV450
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- övergripande redogöra för Ingmar Bergmans dramatiska, litterära och filmiska verk
- analysera ett urval av Bergmans filmer och texter, samt relationen mellan dem, utifrån de teoretiska perspektiv som presenteras under kursen
- redogöra för och kritiskt reflektera över Bergmans plats i litteratur- och filmhistorien
- självständigt redovisa och diskutera kunskap om de delar av Bergmanforskningen som ingår i kurslitteraturen
- redovisa förmåga att inom utsatt tid självständigt lösa uppgifter av skriftlig och muntlig karaktär som relaterar till kursinnehållet
Innehåll
Kursen ger en översikt över Bergman som dramatiker, författare och filmregissör. En viktig utgångspunkt är Bergman som auteur och utpräglat litterär filmskapare, men även hans teatergärning studeras. Under kursen uppmärksammas särskilt förhållandet mellan Bergmans texter – alltifrån arbetsanteckningar, dagboksanteckningar, filmmanus - och färdiga filmproduktioner. Studenterna tränas i analys av såväl text som film, och får en inblick i de arbetsprocesser som kännetecknade Bergmans teater- och filmkonstnärliga skapande. Bergmans gärning sätts också in i ett film- och litteraturhistoriskt sammanhang. Under kursen görs studiebesök på platser särskilt förknippade med Bergman. Bland annat besöks barndomsmiljöer i Uppsala, Kungliga dramatiska teatern i Stockholm, samt Bergmanveckans filmfestival vid Bergmancenter på Fårö.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, exkursioner samt gruppövningar. Undervisningen sker på engelska.
Examination
Examinationen sker i form av seminarier samt löpande individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga uppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.