Praktisk argumentationsanalys och retorik
Kursplan, Grundnivå, 5LV067
- Kod
- 5LV067
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Retorik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Behörighetskrav
60 hp i ett ämne.
Mål
Kursen är inriktad på argumentationsteori och argumentationsanalys utifrån ett retoriskt perspektiv. Kursen syftar till att fördjupa den studerandes insikter i hur argument fungerar och kan evalueras i sin kontext.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- uppvisa förmågan till kritisk och reflekterande analys och evaluering av argumenterande diskurser
- självständigt kunna analysera och diskutera argumentation samt dess teoretiska och praktiska förhållande till retorik,
- visa förtrogenhet med modern argumentationsteori och dess fördjupade teoretiska, metodologiska och praktiska kunskaper om den persuasiva kommunikationens rationella aspekter
Innehåll
Kursen ger analytiska och teoretiska perspektiv på de olika former av argumenterande kommunikation som idag produceras i massmedier, i sociala medier och i vetenskaplig diskurs. Under kursen tränas den studerandes skicklighet att identifiera, beskriva, analysera och evaluera argumentation i olika kontexter och genrer såsom debattartiklar, politiska tal och kommunikation på sociala medier. Teoretiska moment varvas med praktiska. Den studerande stärker sin förmåga att på ett kritiskt sätt och med relevant terminologi beskriva de argumentationsanalytiska och retoriska aspekterna av företrädesvis verbal argumentation.
Undervisning
Undervisningen genomförs i seminarieform, samt i form av skriftliga övningar. Den studerande arbetar med att analysera argumentation i verbala artefakter. Arbetet sker individuellt, men även grupparbeten kan förekomma.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarierna samt via genomförande av förelagda muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.