Praktisk argumentationsanalys och retorik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LV067

Kod
5LV067
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Retorik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

Behörighetskrav

60 hp i ett ämne.

Mål

Kursen är inriktad på argumentationsteori och argumentationsanalys utifrån ett retoriskt perspektiv. Kursen syftar till att fördjupa den studerandes insikter i hur argument fungerar och kan evalueras i sin kontext.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • uppvisa förmågan till kritisk och reflekterande analys och evaluering av argumenterande diskurser
  • självständigt kunna analysera och diskutera argumentation samt dess teoretiska och praktiska förhållande till retorik,
  • visa förtrogenhet med modern argumentationsteori och dess fördjupade teoretiska, metodologiska och praktiska kunskaper om den persuasiva kommunikationens rationella aspekter

Innehåll

Kursen ger analytiska och teoretiska perspektiv på de olika former av argumenterande kommunikation som idag produceras i massmedier, i sociala medier och i vetenskaplig diskurs. Under kursen tränas den studerandes skicklighet att identifiera, beskriva, analysera och evaluera argumentation i olika kontexter och genrer såsom debattartiklar, politiska tal och kommunikation på sociala medier. Teoretiska moment varvas med praktiska. Den studerande stärker sin förmåga att på ett kritiskt sätt och med relevant terminologi beskriva de argumentationsanalytiska och retoriska aspekterna av företrädesvis verbal argumentation.

Undervisning

Undervisningen genomförs i seminarieform, samt i form av skriftliga övningar. Den studerande arbetar med att analysera argumentation i verbala artefakter. Arbetet sker individuellt, men även grupparbeten kan förekomma.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarierna samt via genomförande av förelagda muntliga och skriftliga uppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin