Latinsk språkhistoria

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5LA815

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LA815
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Latin A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 12 mars 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen är en valbar delkurs inom ramen för språkvetenskaplig masterexamen.

Behörighetskrav

Uppfyllda krav för kandidatexamen med latin som huvudområde.

Mål

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om latinets historia från proto-indoeuropeiska till romanska, och om för detta relevant språkvetenskaplig teori och metod.

Efter genomgången utbildning förväntas studenten

- ha goda insikter i och kunna redogöra för de viktigaste språkliga - strukturella och syntaktiska, morfologiska och fonologiska - förändringar som ägde rum under utvecklingen från proto-indoeuropeiska till latin, från tidigt till sent latin och från latin till romanska;

- ha goda kunskaper om latinets utveckling från äldsta tid till antikens slut samt om den språkliga variation som förekommer i det antika latinet i olika perioder;

- kunna redogöra för de viktigaste källorna till kunskap om det talade latinet under antiken;

- kunna redogöra för latinets väg till världsspråk;

- kunna redogöra för latinets roll under medeltiden och under den tidigmoderna perioden samt för de olika former av latin som förekommer under dessa perioder.

Innehåll

Kursen består av två delar: 1) Språkhistoria (läsning av verk om latinets historia), 2) läsning av några relevanta texter, som t.ex. arkaiska och vulgärlatinska inskrifter.

Undervisning

Undervisning ges i mån av resurser. I övrigt läses litteraturen på egen hand.

Examination

Kunskapskontroll sker genom skriftligt prov vid delkursens slut.

För studerande som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.

Student som underkänts i visst prov tre gånger har rätt att få antingen annan examinator eller annan examinationsform.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin