Kognitiv lingvistik
Kursplan, Grundnivå, 5LN242
- Kod
- 5LN242
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B eller C.
Behörighetskrav
30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.
Mål
Kursen ger grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området kognitiv lingvistik med visst fokus på ordförrådet.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget godkänd minst kunna:
- tillämpa grundläggande begrepp i analys såsom kategorisering, semantisk ram, prototyp, metafor, metonym och blending;
- använda metoder utvecklade inom kognitiv lingvistik på ett insiktsfullt sätt;
- läsa och utvärdera de senaste publikationerna inom den kognitiva språkvetenskapen utifrån ett lingvistiskt perspektiv;
- aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner genom att presentera forskningsuppgifter i kognitiv lingvistik.
Innehåll
Kursen ger en översikt av grundläggande områden inom kognitiv lingvistik såsom strukturella drag i kategoriseringen av mänskliga språk (till exempel prototypikalitet, systematisk polysemi, kognitiva modeller, mentala bilder och metafor); funktionella principer inom lingvistisk organisation (till exempel ikonicitet och naturlighet); samspelet mellan syntax och semantik (utifrån forskning inom kognitiv grammatik och konstruktionsgrammatik); erfarenhets- och pragmatiska kontexter för språkbruk; samt relationen mellan språk och tanke (inklusive frågor om språklig relativism och konceptuella universalier).
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Särskild vikt läggs vid individuella hemuppgifter. Hemuppgifterna inkluderar analyser av data i språk som studenterna är förtrogna med. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.