Läroplansteori och didaktik, gymnasielärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE225
- Kod
- 4PE225
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan.
Behörighetskrav
120 hp inom ämneslärarprogrammet.
Mål
Kursens syfte är att problematisera undervisningens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll och metoder.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
- kritiskt granska utbildning och val av undervisningsinnehåll från ett utbildningspolitiskt styrningsperspektiv
- beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på innehåll, funktion och framväxt
- redogöra för och kritiskt reflektera över val av innehåll och arbetssätt i undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet utifrån olika didaktiska perspektiv, inklusive normer och värden
- analysera läromedel med avseende på avsändare, perspektiv och budskap.
Innehåll
- Läroplansteori och didaktik.
- Politisk styrning.
- Läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
- Didaktiska val, normer och värden.
- Läromedelskunskap, inklusive digital kompetens.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig prestation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på andra sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.