Farmaceutisk kommunikation
Kursplan, Grundnivå, 3FS003
- Kod
- 3FS003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 25 april 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaci
Allmänt
Kursen är avsedd för personer med apotekarexamen/avslutad utländsk apotekarutbildning. Kursen ingår i ett kurspaket i en kompletterande utbildning. Utbildningen regleras av förordningen (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning.
Behörighetskrav
Kompletterande farmaceutisk vetenskap (I eller II) ska ha genomgåtts.
Mål
Efter avslutat kurs ska studenten kunna
- beskriva de vanligaste kommunikationsteorierna som tillämpas på läkemedelsområdet
- tillämpa de vanligaste kommunikationsteorierna i läkemedelsrådgivningen till kunder och patienter
- beskriva och förklara hur det egna beteendet och attityderna påverkar kommunikationen
- beskriva och förklara hur kommunikationen i kundmötet påverkar läkemedelsanvändningen
- kommunicera med ett lättförståeligt språk anpassat till den aktuella situationen.
Innehåll
I kursen ingår att beskriva, förklara och tillämpa de vanligaste kommunikationsteorierna som tillämpas i kundkontakten på apotek och inom hälso- och sjukvården samt att förstå hur kommunikation, beteenden och attityder påverkar läkemedelsanvändningen.
Studenterna tränar på att kommunicera genom rollspel.
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen på distans. Följande kursmoment sker i Uppsala: examination och kommunikationsträning, sammanlagt 1-2 dagar under kursen (läggs i anslutning till start av nästa kurs).
Obligatoriska moment: seminarier, inlämningsuppgifter samt undervisningsmoment under de kursgemensamma träffarna i Uppsala.
Examination
Muntlig tentamen sker i slutet av kursen. För godkänd kurs krävs, förutom godkänd tentamen (provkod), godkänt resultat på obligatoriska moment (provkoder).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.