Latinsk prosa från den sena romerska republiken och den äldre kejsartiden II
Kursplan, Avancerad nivå, 5LA816
- Kod
- 5LA816
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Latin A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en valbar delkurs inom ramen för språkvetenskaplig masterexamen.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för magisterexamen med latin som huvudområde. Latinsk prosa från den sena romerska republiken och den äldre kejsartiden I.
Mål
Kursen syftar till att ge god beläsenhet inom centrala delar av den latinska prosan under beaktande av den romerska republikens och den äldre kejsartidens språk, litteratur och kultur (ca. 200 f.Kr.-ca. 200 e.Kr.).
Efter genomgången utbildning förväntas studenten:
- ha ingående kunskap om och beläsenhet i den romerska prosalitteraturen under den aktuella perioden;
- ha ingående kunskap om den latinska prosans utveckling och om olika prosastilar och retoriska ideal under den aktuella perioden;
- kunna analysera de lästa prosatexterna stilistiskt, språkligt, retoriskt och litterärt.
Innehåll
I kursen läses c:a 550 sidor prosa i kommenterade utgåvor samt en större framställning av den latinska prosans historia. Texturvalet görs med hänsyn till vad som har lästs tidigare på avancerad nivå. Följande författare skall vara representerade antingen på magisternivå eller på denna nivå: Cato den äldre (mindre urval), Cicero (filosofiska och retoriska verk, minst ett längre tal), Caesar, Sallustius, Livius, Seneca den yngre, Quintilianus, Tacitus, Suetonius och Apuleius.
Undervisning
I normalfallet läses litteraturen på egen hand.
Examination
Kunskapskontroll sker genom muntligt prov vid delkursens slut.
För studerande som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.
Student som underkänts i visst prov tre gånger har rätt att få antingen annan examinator eller annan examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.