Förändring genom interaktiv forskning
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE194
- Kod
- 4PE194
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- initiera och skapa förutsättningar för interaktiva forskningsprocesser
- skapa förutsättningar för ett ömsesidigt kunskapsutbyte mellan forskare och praktiker
- kritiskt värdera vetenskapliga metodansatser och analysverktyg som rör interaktiv forskning
- kritiskt behandla intersektionalitet i forsknings- och förändringsarbete
Innehåll
- Pedagogiskt förändringsledarskap
- Samverkan mellan aktörer och ömsesidigt lärande i interaktiv forskning
- Vetenskapsteoretiska, metodologiska och organisatoriska utgångspunkter för interaktiv forskning/aktionsforskning
- Intersektionalitetsaspekter på forsknings- och förändringsarbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs med föreläsningar och seminarier. Vid vissa seminarier kan aktiv medverkan krävas, vilket medför skriftlig ersättningsuppgift vid utebliven närvaro.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga och muntliga uppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter den tidigare kursen Pedagogiskt förändringsledarskap i samband med interaktiv forskning, 4PE120 och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.